RODO Informator styczeń 2020r.

16 I 2020 r.
ODO 24
Zasady ochrony danych      
                     to każdy wiedzieć powinien

Dziękuję, nie jestem zainteresowana/y
czyli o marketingu przychodzącym na służbowego maila/służbowy telefon słów kilka.

Bezpośredni kontakt z klientem – w tym przede wszystkim ten mailowy i telefoniczny - to chleb powszedni wielu z nas. Zdarza się, że kontaktujemy się z potencjalnymi klientami w celu przedstawienia oferty handlowej i zachęcenia do skorzystania z naszych usług czy kupna naszych produktów, a z obecnymi klientami, poza kwestiami związanymi z obecnie realizowanymi umowami, w celu ewentualnego przedłużenia współpracy. Jednocześnie kto z nas nie dostaje (często uciążliwych) telefonów od zewnętrznych firm, które mają nam „tak wiele” do zaoferowania?

Z perspektywy osoby,
która dostaje niechciane telefony i e-maile…

Jako osoba, której dane osobowe są wykorzystywane w celach marketingowych, masz prawo nie życzyć sobie kontaktów tego rodzaju – a RODO jest tu dobrym narzędziem, które powinno pomóc Ci w egzekwowaniu przysługujących Ci praw. Osoby dzwoniące niestety często są przygotowane na taki obrót sprawy i na hasło „RODO” zazwyczaj odpowiadają, że:

  • numer telefonu wcale nie jest daną osobową – co nie jest niezgodne z obecną wykładnią pojęcia „dane osobowe”;
  • nie przetwarzają naszego numeru telefonu, a skontaktowali się z nami, ponieważ został on automatycznie wygenerowany – z czym ciężko dyskutować, jednak chyba mało kto w takie wytłumaczenie jest w stanie uwierzyć;
  • to nie one są administratorem danych i nie mogą spełnić naszego żądania, a w momencie, w którym zapytamy o tożsamość administratora – rozłączają się.
    • Sposobem na „przechytrzenie” telemarketerów może być próba ustalenia podmiotu, w imieniu którego dzwonią, jeszcze zanim powołamy się na RODO. Po uzyskaniu takiej informacji możemy zadać pytanie o tożsamość administratora i żądać usunięcia naszych danych. Jeśli zostanie ono zignorowane, a dzwoniący w odpowiedzi po prostu się rozłączy, dysponując nazwą podmiotu i numerem telefonu możemy złożyć skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Skargę złożyć można w sposób dwojaki – dostarczyć dokumenty w sposób tradycyjny lub skorzystać z serwisu ePUAP, pozwalającego załatwić wszystkie sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu.

      Z perspektywy osoby,
      która inicjuje kontakt w celach marketingowych…

      A teraz spójrzmy na problem z drugiej strony – skoro Tobie przysługują określone w RODO prawa, których realizacji możesz żądać w odpowiedzi na niechciane działania marketingowe, dlaczego nie miałyby one przysługiwać stronom, z którą to Ty kontaktujesz się celem zaproponowania oferty firmy, w której pracujesz? Nie wolno zapomnieć, że badania satysfakcji klienta również mogą zostać uznane za specyficzną formę marketingu.

      Co możesz zrobić, aby upewnić się, że nawiązujesz kontakt z (potencjalnym) klientem zgodnie z RODO?

      Przede wszystkim pamiętaj,
      że pojęcie „marketing” należy rozumieć szeroko – samo wysłanie e-maila czy wykonanie telefonu, pomimo że może nie zawierać informacji o produktach czy usługach Twojej firmy, jest nastawione na docelowe pozyskanie klienta lub jego utrzymanie. To wystarczy, aby taki rodzaj kontaktu został zakwalifikowany jako niezgodny z RODO. Zatem zanim podejmiesz kontakt z osobami fizycznymi, zweryfikuj, czy możesz to zrobić, tj. czy Twoja organizacja dysponuje odpowiednią zgodą w tym zakresie. w przeciwnym razie zamiast pomóc swojemu pracodawcy zyskać dodatkowych klientów, możesz swojej organizacji poważnie zaszkodzić i narazić ją na poważne konsekwencje.

       

ODO 24 sp. z o.o.
ul. Kamionkowska 45, 03-812 Warszawa
tel. 22 740 99 00

Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz "Oznacz jako wiadomość pożądaną").
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>