Czy moja organizacja spełnia wymagania?
Z ponad 10-letnim doświadczeniem w dziedzinie bezpieczeństwa informacji i ciągłości działania, ODO 24 oferuje eksperckie wdrożenie dyrektywy NIS 2, łącząc obowiązek prawny z wzmocnieniem cyberbezpieczeństwa Twojej organizacji.
Zapewnij sobie płynne wdrożenie niezbędnych procedur, które zwiększą ochronę przed cyberzagrożeniami i wzmocnią cyfrową odporność Twojej firmy. W ramach wdrożenia NIS2 przeprowadzimy pełny audyt zgodności, kompleksową analizę ryzyka, przygotujemy niezbędną dokumentację oraz przeszkolimy: pracowników i zarządy.
Wdrożenie NIS2 to nie tylko spełnienie formalnych wymogów prawnych, ale przede wszystkim świadome budowanie cyberodporności i bezpieczeństwa Twojego biznesu.
Czy moja organizacja spełnia wymagania?
Czy zabezpieczenia, które stosujemy są wystarczające?
Czy posiadamy niezbędne procedury?
Czy zarząd zna swoje obowiązki wynikające z NIS2?
Czy pracownicy znają podstawowe zasady cyberhigieny?
Czy wdrożenie NIS2
obowiązuję moją firmę?
Czy dyrektywa NIS obowiązuje moją firmę?
Jeśli chcesz dowiedzieć się, kogo obowiązuje dyrektywa NIS2, czy Twoja firma jest objęta obowiązkami wynikającymi z NIS2, a także jakie kroki należy podjąć, aby spełniać nowe wymogi – wypełnij bezpłatny test.
Audyt wymagań NIS2 to proces, w którym dokładnie sprawdzamy, jak Twoja firma spełnia regulacje dyrektywy, identyfikując zarówno obszary zgodne, jak i te wymagające dostosowań. Jest to kluczowy krok w kierunku zapewnienia, że wszystkie operacje i systemy są nie tylko zabezpieczone, ale także w pełni zharmonizowane z aktualnymi przepisami, co stanowi solidną podstawę do dalszego wzmacniania cyberodporności organizacji.
Analiza ryzyka na gruncie NIS2
W ramach analizy ryzyka na gruncie NIS2, dokładnie badamy potencjalne zagrożenia dla infrastruktury IT Twojej firmy, identyfikując wrażliwe punkty i oceniając prawdopodobieństwo wystąpienia oraz wpływ możliwych incydentów. Ta analiza stanowi fundament do projektowania i implementacji skutecznych zabezpieczeń, które są kluczowe dla ochrony operacji biznesowych i danych, zgodnie z wymogami dyrektywy NIS2.
Przygotowanie i aktualizacja dokumentacji w kontekście dyrektywy NIS2 to kluczowy element naszej oferty, gwarantujący kompleksowe pokrycie wszystkich wymaganych przez regulacje obszarów.
Obejmuje to stworzenie lub przegląd polityki analizy ryzyka, bezpieczeństwa systemów informatycznych, procedur obsługi incydentów, planów ciągłości działania, zarządzania kryzysowego oraz bezpieczeństwa łańcucha dostaw.
Skupiamy się również na bezpieczeństwie procesów nabywania, rozwoju i utrzymania sieci, systemów informatycznych, a także na ocenie skuteczności środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie.
Nasza dokumentacja uwzględnia również polityki i procedury służące podstawowym praktykom cyberhigieny, szkoleniom, stosowaniu kryptografii, zarządzaniu dostępem i aktywami oraz, w odpowiednich przypadkach, uwierzytelnianiu wieloskładnikowemu oraz zabezpieczonym połączeniom komunikacyjnym.
Nasze szkolenia dla zarządu koncentrują się na kluczowych aspektach dyrektywy NIS2, podkreślając rolę zarządu w efektywnym zarządzaniu ryzykiem cybernetycznym. Program szkolenia obejmuje zrozumienie wymogów NIS2, w tym polityki analizy ryzyka, obsługi incydentów, ciągłości działania i zarządzania kryzysowego. Podkreślamy znaczenie aktywnego udziału zarządu w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa cybernetycznego oraz w podejmowaniu decyzji dotyczących polityki bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla skutecznej ochrony przed zagrożeniami i minimalizacji wpływu incydentów na organizację.
Nasze szkolenia dla pracowników skupiają się na podnoszeniu świadomości w zakresie cyberhigieny i cyberbezpieczeństwa, co jest kluczowe dla spełnienia wymogów NIS2.
Pracownicy zyskują wiedzę na temat podstawowych zasad cyberhigieny, w tym bezpiecznego korzystania z systemów informatycznych, rozpoznawania potencjalnych zagrożeń, takich jak phishing czy malware, oraz odpowiednich reakcji na incydentycybernetyczne.
Program szkoleniowy obejmuje również zrozumienie roli, jaką każdy pracownik odgrywa w zapewnianiu ciągłości działania i bezpieczeństwa organizacji, podkreślając znaczenie przestrzegania polityk i procedur bezpieczeństwa firmy. W ten sposób, pracownicy stają się istotnym elementem systemu zarządzania ryzykiem cybernetycznym w firmie.
Od regularnych przeglądów rejestrów dostawców przez analizę ryzyka w umowach aż po klasyfikację krytyczności usług – każdy element tej układanki ma znaczenie. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, by nie tylko sprostać wymogom dyrektywy NIS2, lecz także zbudować odporność swojej organizacji na współczesne wyzwania. W tym artykule omawiamy najlepsze praktyki i narzędzia, które pomogą Ci utrzymać łańcuch dostaw pod pełną kontrolą.
Przeczytaj artykuł: Jak wdrożyć NIS2 – łańcuch dostaw
Ciągłość działania stała się jednym z filarów bezpieczeństwa w erze cyfrowej, a dyrektywa NIS2 wyznacza nowe standardy, które organizacje muszą spełniać, aby skutecznie reagować na zagrożenia i unikać zakłóceń w swojej działalności. Wprowadzenie odpowiednich regulacji i procedur nie jest już opcją – to konieczność dla podmiotów kluczowych i ważnych, na których ciąży odpowiedzialność za utrzymanie stabilności krytycznych usług.
Przeczytaj artykuł: Jak wdrożyć NIS2 – ciągłość działania
Polityka zarządzania incydentami stanowi jeden z kluczowych elementów skutecznego systemu bezpieczeństwa informacyjnego, szczególnie w kontekście wymogów wprowadzonych przez dyrektywę NIS2. Głównym celem polityki zarządzania incydentami jest stworzenie przejrzystych zasad i procedur, które umożliwią organizacji szybkie i efektywne reagowanie na naruszenia, minimalizowanie ich skutków oraz zapobieganie podobnym zdarzeniom w przyszłości. Właściwie wdrożona polityka zarządzania incydentami nie tylko pomaga spełniać wymagania prawne, lecz także chroni reputację organizacji, redukuje straty finansowe oraz buduje zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych.
Przeczytaj artykuł: Jak wdrażać dyrektywę NIS2 – zarządzanie incydentami
Analiza ryzyka to fundament skutecznego wdrażania jakichkolwiek środków bezpieczeństwa w ramach dyrektywy NIS2. Podobnie jak RODO dyrektywa NIS2 jest neutralna technologicznie, co oznacza, że nie narzuca organizacjom konkretnych zabezpieczeń, lecz stawia na elastyczność i dostosowanie działań do specyfiki danej organizacji.
Przeczytaj artykuł: Jak wdrażać dyrektywę NIS2 – zarządzanie ryzykiem
Wprowadzenie dyrektywy NIS2, czyli najnowszych regulacji unijnych w obszarze bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych, stanowi przełom, który całkowicie zmienia zasady gry. Organizacje kluczowe i ważne dla gospodarki muszą teraz nie tylko podnieść swoją odporność na cyberzagrożenia, lecz także wdrożyć konkretne i systematyczne działania ochronne. Celem jest stworzenie skutecznych, odpornych na zagrożenia struktur, które będą mogły w pełni zabezpieczyć zarówno dane, jak i krytyczną infrastrukturę firmy.
Przeczytaj artykuł: Jak wdrażać dyrektywę NIS2 – polityka bezpieczeństwa informacji
Dyrektywa NIS2 obejmuje średnie i duże firmy (≥50 pracowników lub obrót ≥10 mln euro) działające w kluczowych i ważnych sektorach gospodarki.
Organizacje, które obecnie podlegają pod wymogi dyrektywy NIS1. także powinny dokonać przeglądu polityk oraz procedur, przede wszystkim w zakresie zarządzania ryzykiem oraz obowiązków informacyjnych. Ocena zgodności oraz analiza ewentualnych luk umożliwi przygotowanie kompleksowej strategii dostosowania się do NIS2.
Nasze kompleksowe usługi pomogą Twojej firmie osiągnąć rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa i spełnić wymogi dyrektywy. Oferujemy:
Państwa UE miały czas do 17 października 2024, aby dostosować NIS2 do krajowego porządku prawnego. Obecnie dyrektywa ta już obowiązuje, dlatego im szybciej Twoja firma wdroży niezbędne środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, tym lepiej zabezpieczy się przed potencjalnymi zagrożeniami i sankcjami.
Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc Twojej organizacji zapewnienia zgodności z Dyrektywą NIS2. Razem zadbamy o bezpieczeństwo Twojej firmy w dynamicznie zmieniającym się świecie cyberzagrożeń!
NIS2 musi być stosowana przez tzw. podmioty kluczowe i ważne, które są zdefiniowane w dyrektywie. Obejmuje to szeroki zakres organizacji działających w różnych sektorach, takich jak energia, transport, bankowość, infrastruktura rynku finansowego, zdrowie, dostawa wody pitnej, gospodarka cyfrowa, administracja publiczna i przestrzeń kosmiczna. Podmioty te są zobowiązane do wprowadzenia i stosowania środków mających na celu zwiększenie cyberbezpieczeństwa i zarządzanie ryzykiem cyfrowym, a także do zgłaszania poważnych incydentów bezpieczeństwa. Dyrektywa rozszerza definicję tych podmiotów, obejmując także średnie i duże przedsiębiorstwa z tych sektorów, podkreślając, że wymogi dotyczą nie tylko operatorów usług kluczowych, ale także dostawców usług cyfrowych.
NIS2, czyli zaktualizowana Dyrektywa w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii Europejskiej, jest aktem prawnym mającym na celu wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w całej UE. Dyrektywa ta rozszerza zakres sektorów objętych regulacjami i wprowadza nowe kategorie podmiotów kluczowych i ważnych, które muszą spełnić określone wymagania. NIS2 zobowiązuje te podmioty do wdrożenia odpowiednich środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie oraz do zgłaszania poważnych incydentów, mając na celu zwiększenie odporności i zapewnienie lepszej ochrony przed cyberzagrożeniami na poziomie krajowym i unijnym.
NIS2 musi być stosowana przez tzw. podmioty kluczowe i ważne, które są zdefiniowane w dyrektywie. Obejmuje to szeroki zakres organizacji działających w różnych sektorach, takich jak energia, transport, bankowość, infrastruktura rynku finansowego, zdrowie, dostawa wody pitnej, gospodarka cyfrowa, administracja publiczna i przestrzeń kosmiczna. Podmioty te są zobowiązane do wprowadzenia i stosowania środków mających na celu zwiększenie cyberbezpieczeństwa i zarządzanie ryzykiem cyfrowym, a także do zgłaszania poważnych incydentów bezpieczeństwa. Dyrektywa rozszerza definicję tych podmiotów, obejmując także średnie i duże przedsiębiorstwa z tych sektorów, podkreślając, że wymogi dotyczą nie tylko operatorów usług kluczowych, ale także dostawców usług cyfrowych.
Dyrektywa NIS2 wprowadza szereg wymagań dla podmiotów kluczowych i ważnych, w tym:
Przede wszystkim praktycznych przykładów i gotowych rozwiązań. Nasi trenerzy chętnie dzielą się zdobytą wiedzą, odpowiadają na pytania, a także nieprzerwanie uczą się od swoich klientów – szkolenie jest regularnie uzupełniane w oparciu o nasze doświadczenia z setek przeprowadzonych audytów IT i wspierania naszych klientów w budowaniu systemu bezpieczeństwa informacji. Wszystkich uczestników niezmiennie zachęcamy do zadawania pytań – nawet po szkoleniu.
Nie, dyrektywy takie jak NIS nie stosują się bezpośrednio. Wymagają transpozycji do prawa krajowego poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Oznacza to, że każde państwo musi przyjąć własne regulacje krajowe, które będą zgodne z dyrektywą i umożliwią jej stosowanie na swoim terytorium. Dopiero po transpozycji dyrektywy do prawa krajowego, przepisy te zaczynają obowiązywać bezpośrednio przedmioty i organizacje znajdujące się w danym kraju.
Dyrektywa NIS2 przewiduje możliwość nałożenia sankcji na organizacje, które nie przestrzegają jej wymogów. Choć konkretne sankcje mogą różnić się w zależności od prawa krajowego poszczególnych państw członkowskich UE, to zwykle obejmują one:
Za naruszenie przepisów NIS2 – podmioty kluczowe mogą zostać ukarane grzywną do 10 milionów euro, natomiast podmioty ważne do 7 milionów euro. Niezależnie od wymierzenia kary za naruszenia ustawy, organ właściwy może ukarać podmiot kluczowy lub ważny okresową karą pieniężną, jeżeli opóźnia się on z wykonaniem obowiązków nałożonych na niego w ramach czynności nadzorczych lub środków egzekwowania przepisów. Taka kara wynosi od 500 do 100 000 złotych za każdy dzień opóźnienia.
Według projektu nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, karze pieniężnej może podlegać kierownik podmiotu kluczowego lub ważnego za niewykonanie wskazanych w ustawie obowiązków, jeżeli przemawia za tym czas, zakres lub charakter naruszenia. Zwiększeniu ulega również maksymalna kwota kary możliwej do wymierzenia – do 600% otrzymywanego przez kierownika wynagrodzenia, obliczanego według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop (dotychczasowa kara wynosiła max. 200% miesięcznego wynagrodzenia).
Napisz lub zadzwoń, znajdziemy rozwiązanie
Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.
W międzyczasie możesz zapoznać się z referencjami od naszych klientów.
Potwierdź swój adres e-mail
Tylko jedno kliknięcie dzieli Cię od bezpłatnego pakietu poradników i szkoleń. Potwierdź swój adres e-mail klikając w link, który znajdziesz w wiadomości od ODO 24.
Jeżeli e-mail do Ciebie nie dotrze - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz "Oznacz jako wiadomość pożądaną").
Zapisz się na biuletyn ODO 24
Biuletyn z nowościami z obszaru ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji wysyłamy raz w miesiącu.
Potwierdź swój adres e-mail
Tylko jedno kliknięcie dzieli Cię od bezpłatnego pakietu poradników i szkoleń. Potwierdź swój adres e-mail klikając w link, który znajdziesz w wiadomości od ODO 24.
Jeżeli e-mail do Ciebie nie dotrze - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).