- Zadzwoń 22 740 99 00
- (pon. - pt.: 8.00-17.00)
- Zamów ofertę
- Praktyczne poradniki
- RODO Nawigator
- Pomoc ODO 24
- Strefa RODO
- Strona główna
- Artykuły
- Praca – ochrona danych osobowych
Praca – ochrona danych osobowych

Pracę w ochronie danych osobowych polecamy przede wszystkim osobom, które dostrzegają wyzwania dla ochrony naszej prywatności i informacji – zwłaszcza w zmieniającym się i coraz bardziej zautomatyzowanym świecie.
Stanowiska wiążące się z pracą w ochronie danych osobowych to przede wszystkim inspektor ochrony danych, ale także osoba zarządzająca środowiskiem informatycznym, kontrolą dostępu czy też po prostu: bezpieczeństwem zasobów informacyjnych organizacji.
Od pracy związanej z ochroną danych osobowych należy odróżnić obowiązki pozostałych pracowników, w zakresie przestrzegania zasad ochrony danych.
Przykładowo, pracownik działu kadr, który umieszcza ogłoszenie o pracę na stronie internetowej, często w praktyce decyduje o tym, jaki ostatecznie kształt przyjmie klauzula informacyjna, wymagana przez RODO. Jest on jednak właścicielem procesu – a więc osobą realizującą zasady ochrony danych, a nie pracownikiem lub konsultantem zatrudnionym do monitorowania zgodności z RODO i wydawania odpowiednich rekomendacji.
Praca w ochronie danych osobowych – konsultanta, audytora, inspektora ochrony danych, niezależnie, czy w ramach organizacji, czy z ramienia firmy doradczej – może obejmować następujące obowiązki:
- Ocenę zgodności z przepisami o ochronie danych, a także ocenę ryzyka wystąpienia naruszeń.
- Identyfikację słabych punktów, luk i zagrożeń, które mogą powodować naruszenia.
- Wydawanie rekomendacji mających na celu osiągnięcie zgodności.
- Wyjaśnienia, w jaki sposób wdrożyć rekomendacje, a także przygotowanie proponowanych rozwiązań, w tym procedur, polityk oraz wzorów klauzul i postanowień umownych.
- Monitorowanie wdrożenia rekomendacji.
- Przeprowadzanie szkoleń i prowadzanie działań zwiększających świadomość personelu w zakresie zagrożeń i wymagań związanych z ochroną danych.
Praca w ochronie danych osobowych nie oznacza pełnej odpowiedzialności z każdy z tych obszarów – zakres obowiązków wynika z umowy łączącej Cię z organizacją. Przed podpisaniem umowy, powinieneś zebrać podstawowe informacje o organizacji i oszacować, ile czasu zajmie Ci realizacja podstawowych obowiązków. Aby przygotować się do ich pełnienia lub doskonalić umiejętności zawodowe, warto rozważyć uczestnictwo w kursie lub szkoleniu dla inspektorów ochrony danych.