Zapraszamy do strefy RODO - prezentujemy najważniejsze zmiany i nowości Więcej

Dobre praktyki
administratorów danych osobowych

blog-123

Znaczna część administratorów danych postrzega przepisy o ochronie danych osobowych jako zło konieczne. Dostrzegają tylko negatywne strony istniejących przepisów jako ograniczenia w prowadzonej działalności najczęściej w sferze marketingu własnych produktów i usług. Jednak część podmiotów jest w stanie przekuć prawo do prywatności w swój atut i skorzystać wizerunkowo spełniając nie tylko wymogi prawa ale również wdrażając dobre praktyki w sferze prawa do prywatności.

Administratorzy danych szczególnie, ci którzy działają w sektorze prywatnym zachowują się trochę jak drapieżniki w stosunku do danych osobowych klientów lub potencjalnych klientów. Przykładowo operatorzy telekomunikacyjni „kupują” zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych w zamian za zniżki w opłatach. Ubezpieczyciele rozpoczynają proces wdrażania zniżek w zamian za zgodę na stosowanie geolokacji (GPS) wobec kierowców pojazdów. Powyższe działania opierają się na zasadzie coś za coś, mało który podmiot decyduje się prowadzić kampanię transparentności w ten sposób promując swoją organizację jako tą która przestrzega prawa do prywatności klientów lub potencjalnych klientów.

Ciekawym przykładem jest firma LEGO, producent klocków znany na całym świecie, który nie tylko spełnia wymogi prawa ochrony danych osobowych, o czym szeroko informuje w swoich Politykach prywatności ale również podpowiada jak użytkownicy ich usług powinni chronić swoje prawo do prywatności oraz prawo do prywatności swoich dzieci.

lego Rysunek 1 https://www.lego.com/pl-pl/life/digital-safety

Kolejnym przykładem jest mBank, który swoją zabawną ale jednocześnie bardzo prawdziwą kampanią pokazuje jak sami powinniśmy chronić swoje prawo do prywatności. Hasło kampanii „Nie robisz tego w realu? Nie rób tego w sieci!” poza samym edukacyjnym charakterem również promuje sam bank jako podmiot świadomy i przestrzegający zasad ochrony danych osobowych.

mBank Rysunek 2 https://www.mbank.pl/uwazniwsieci/page/o-kampanii

Kolejnym bardzo ciekawym przypadkiem wdrażania dobrych praktyk, które równocześnie promują organizatora jest kampania organizowana przez firmę Fellowes, czyli dostawcę niszczarek do dokumentów. Kampania zwraca uwagę osób fizycznych na aspekt wyrzucania dokumentów zawierających dane osobowe do zwykłych śmietników, tym samym promując własne produkty bez użycia danych osobowych.

fellowes Rysunek 3 http://ochronatozsamosci.pl/keep-or-destroy.php

Powyższe przykłady obrazują nico inną koncepcję wykorzystania prawa do prywatności w celu promowania własnych produktów i usług. Nie koniecznie trzeba pozyskiwać „na siłę” dane osobowe osób, które nie chcą skorzystać z naszej oferty. W świecie gdzie osoba fizyczna jest bombardowana ofertami niemal każdym kanałem komunikacji poczynając od maili, przez połączenia telefoniczne, a kończąc na portalach społecznościowych transparentność i wdrożenie dobrych praktyk wydaje się być najsensowniejszym rozwiązaniem.

Czasy, w których marketing w sieci publicznej opierał się głownie na wysyłaniu masowych informacji handlowych do nieoznaczonego kręgu odbiorców już dawno mięły. Osoby fizyczne jak i dostawcy usług poczty elektronicznej korzystają obecnie z bardzo rygorystycznych filtrów antyspamowych i skuteczność tego typu działań jest bardzo niska. Do niedawna uważano, że za skuteczność mailingu odpowiedzialna jest jakość bazy danych jednak stosując dedykowaną bazę danych osobowych w postaci dedykowanych adresów mailowych skuteczność jedynie nieznacznie wzrasta. Za powyższy stan rzeczy jest odpowiedzialny powszechny brak zaufania do podmiotów z tego względu każde działanie polegające na bezpośrednim kontakcie administratora danych i potencjalnego klienta jest obaczone niską skutecznością. Dlatego wdrażanie dobrych praktyk i prowadzenie ciekawych kampanii promujących prawo do prywatności spotyka się z tak dużym zainteresowaniem.

Świadomość osób w zakresie ich prawa do prywatności sukcesywnie rośnie i albo podmioty przetwarzające dane osobowe zaczną dostrzegać spełnienie wymogów prawa jako swój atut, a nie zło konieczne albo zostaną do tego zmuszone przez konkurencję lub organy nadzorcze takie jak GIODO.

 

Sprawdź również:

Wzór umowy powierzenia zgody z RODO

RODO NAWIGATOR pobierz bezpłatnie

Przykładowe klauzule zgodne z RODO

 


Konrad Gałaj-Emiliańczyk
09 marca 2018
Biuletyn
informacyjny
Biuletyn ODO 24

Raz w miesiącu wysyłamy subiektywny przegląd najważniejszych informacji i wydarzeń oraz naszych promocji i nowości. Wystarczy poniżej podać swój adres e-mail.

Zobacz poprzednie wydanie.