Branża transportowa i logistyczna przetwarza dane osobowe w sposób ciągły i rozproszony – obejmując kierowców, pasażerów, klientów detalicznych i biznesowych, a także pracowników magazynów i operatorów flot. W kontekście RODO wyzwaniem są przede wszystkim skala operacji, integracja wielu systemów (TMS, GPS, CRM, e-commerce) oraz częste przekazywanie danych do podmiotów zewnętrznych, np. przewoźników czy firm kurierskich.
ODO 24 wdrażało RODO w firmach transportowych, operatorach logistycznych i platformach wysyłkowych. Przeprowadziliśmy audyty zgodności, uporządkowaliśmy dokumentację ochrony danych osobowych, wdrożyliśmy procedury reagowania na incydenty oraz systemy zarządzania uprawnieniami w systemach flotowych i magazynowych. Dodatkowo przygotowaliśmy szkolenia dla pracowników mobilnych i administracyjnych, koncentrując się na bezpieczeństwie danych w ruchu i przy obsłudze zleceń. Porządkowaliśmy kwestie kto jest kim (administratorem, procesorem) w czasem skomplikowanych stanach faktycznych i przygotowywaliśmy odpowiednie umowy. Efektem było zwiększenie przejrzystości procesów, ograniczenie ryzyka naruszeń i lepsze przygotowanie organizacji na wymogi audytowe. Regulowaliśmy monitoring GPS w samochodach służbowych (umowy powierzenia z dostawcą monitoringu, oświadczenia i klauzule informacyjne dla pracowników, piktogramy, DPIA, zapisy w regulaminie pracy) oraz kontrolę trzeźwości. Opracowywaliśmy też ramy biznesowe i prawne funkcjonowania systemu rezerwacji rowerów miejskich we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Regulowaliśmy też najem pojazdów.
Jeden z naszych klientów spotkał się z problemem dostosowania do wymogów TAPA FSR oraz HACCP. Pierwszy standard wymaga stosowanie background checków, w tym weryfikacji karalności personelu, drugi z kolei wymaga weryfikacji stanu zdrowia gości. W obu przypadkach pomogliśmy klientowi znaleźć rozwiązanie, które będzie zgodne z standardami jak i z RODO.
Obsługujemy lub obsługiwaliśmy m.in. Rail Engineering, Fraikin, Gefco, Mobilis, Nextbike.