Ochrona danych osobowych w wakacje

Wakacje kojarzą się przede wszystkim z odpoczynkiem od rutyny codziennej pracy, wyjazdami wypoczynkowymi czy uczestnictwem w imprezach masowych. Wakacje mają również to do siebie, że nasza czujność w zakresie ochrony prywatności znacznie słabnie. Nie dostrzegamy zagrożeń, gdyż staramy się po prostu wypoczywać i dobrze bawić. Jednak okres wakacyjny to dla wielu innych osób „żniwa” w obszarze kradzieży tożsamości, wyłudzeń finansowych i wielu innych bardziej pospolitych przestępstw. Poniżej przedstawiamy sytuacje, które naszym zdaniem stanowią największe ryzyko dla osób wypoczywających.

blog-127Znaczna część organów państwa alarmuje w okresie wakacyjnym o negatywnych skutkach naszej beztroski wypoczynkowej[1]. Wiele ostrzeżeń jest związanych z naszymi danymi osobowymi czy też szerzej z naszym prawem do prywatności. Poniżej katalog sytuacji ryzykownych wraz z informacją jak uniknąć negatywnych skutków tych sytuacji nie rujnując sobie i znajomym zasłużonego wypoczynku:

1. Dokumenty tożsamości – nie tylko kradzież.

Warto zaznaczyć, że dokumentem potwierdzającym tożsamości może być nie tylko dowód osobisty ale również prawo jazdy, paszport, książeczka wojskowa lub nawet legitymacja szkolna. Innymi słowy nie powinniśmy poprzestawać na ochronie tylko jednego dokumentu. Poniżej najczęściej występujące zdarzenia ryzykowne:

Negatywne zdarzenie

Co powinniśmy zrobić?

Kradzież lub zgubienie dokumentów tożsamości.

  • Zastrzec dokument tożsamości na stronie internetowej https://www.bik.pl/zastrzeganie-dokumentow (wymagane jest założenie konta),
  • Zastrzec dokument tożsamości we własnym banku,
  • Zgłosić zdarzenie na policje i przechowywać potwierdzenie zgłoszenia,
  • Zgłosić zdarzenie do organu wydającego dokument np. urzędu miasta.

Prośba o dobrowolne przekazanie dokumentu np. w zastaw.

  • Odmowa w przypadku próby zatrzymania z podaniem przepisu zabraniającego (np. Art. 79 ustawy o dowodach osobistych – wykroczenie karane m.in. grzywną)
  • Odmowa w przypadku próby skopiowania dokumentu tożsamości z podaniem przepisu zabraniającego (Art. 275 kodeksu karnego – przestępstwo zagrożone karą do 2 lat pozbawienia wolności),
  • Propozycja spisania danych z dokumentu tożsamości.

 

Oczywiście powyższe działania nie uchronią nas przed utratą dokumentu tożsamości dlatego warto pamiętać, by nie zostawiać go bez nadzoru np. w pokoju hotelowym, na plaży czy w komunikacji. Jak również pokazując dokument tożsamości nie tracić go z oczu nawet na chwilę by uniknąć wykonania jego kopii.

2. Karty płatnicze – technologia zbliżeniowa.

W związku z tym, że gotówka jest sukcesywnie wypierana przez elektroniczne metody płatności, warto szczególnie chronić ten nośnik nie tylko przed kradzieżą, poniżej przykłady jak zabezpieczyć kartę płatniczą:

Ryzykowna sytuacja

Co powinniśmy zrobić?

Przechowywanie numeru PIN razem z kartą płatniczą.

Należy bezwzględnie rozdzielić numer PIN od karty płatniczej.

Ujawnienie obu stron karty kredytowej.

Należy chronić takie informacje jak numer karty, data ważności oraz kod CVV2/CVC2 – wszystkie informacje znajdują się na karcie.

Brak limitu transakcji i kwoty dziennej wypłaty środków.

Należy ograniczyć liczbę, transakcji, które mogą być wykonane w ciągu jednego dnia oraz określić niską kwotę jednorazowej transakcji np. do 200 zł.

Korzystanie z bankomatów.

Należy zakrywać tablicę numeryczną bankomatu przy wprowadzaniu numeru PIN, by ograniczyć ryzyko skopiowania karty z wykorzystaniem nakładek na bankomat.

Brak kontroli nad stanem konta.

Należy weryfikować stan konta (co najmniej raz dziennie) lub skorzystać z usługi powiadamiania SMS o każdej transakcji dokonywanej z konta.

Przechowywanie karty zbliżeniowej bez zabezpieczeń przed technologią zbliżeniową.

Należy stosować etui blokujące przepływ fal radiowych lub po prostu włożyć folię aluminiową do portfela, by uniknąć nieautoryzowanych transakcji zbliżeniowych.

 

Powyższe działania to oczywiście działania prewencyjne, gdy jednak już dojdzie do naruszenia naszego stanu konta lub np. utraty karty. Warto pamiętać, że powinniśmy jak najszybciej zweryfikować stan konta i historię płatności oraz ewentualnie zastrzec kartę w naszym banku jak również zgłosić zdarzenie na Policję.

3. Smartfon – okno na świat.

Trzecią najczęściej pojawiającym się przedmiotem w naszych kieszeniach w okresie wakacyjnym jest smartfon. Funkcjonalność tego urządzenia już dawno wykroczyła poza działania takie jak wykonywanie połączeń telefonicznych czy pisanie SMS-ów. Również o to urządzenie powinniśmy bardziej zabezpieczyć przed udaniem się na urlop:

Ryzykowna sytuacja

Co powinniśmy zrobić?

Brak zabezpieczeń dostępu do urządzenia.

Należy zastosować co najmniej jedną z bezpieczniejszych metod blokowania urządzenia tj. hasło (zawierające co najmniej małą i dużą literę oraz cyfrę lub znak specjalny) lub czytnik linii papilarnych.

Brak możliwości zdalnego zabezpieczenia urządzania.

Należy skonfigurować zdalne zarządzanie urządzeniem w przypadku systemu android pod adresem: https://play.google.com/settings, a w przypadku urządzeń Apple pod adresem: https://www.icloud.com/#find. W przypadku kradzieży lub zgubienia telefonu możemy go zdalnie zablokować lub ustalić gdzie się znajduje. Warto również pamiętać o ochronie antywirusowej.

Brak szyfrowania poczty elektronicznej na urządzeniu.

Należy skonfigurować dostęp do poczty elektronicznej z wykorzystaniem szyfrowanego połączenia SSL/TLS – by uniknąć przechwycenia wiadomości pocztowych wysyłanych i odbieranych ze smartfon.

Uruchomione cały czas zbędne usługi połączeń – np. bluetooth, Wi-Fi, dane komórkowe.

Należy wyłączyć wszelkie kanały komunikacji poza połączeniami telefonicznymi i uruchamiać je tylko wtedy gdy jest to niezbędne, by ograniczyć ryzyko włamania do urządzenia.

Publikacja zdjęć z wakacji na których są osoby trzecie.

Należy publikować zdjęcia np. na portalach społecznościowych tylko wtedy gdy osoba wyraziła na to zgodę, w przeciwnym wypadku możemy naruszyć czyjeś prawo do prywatności. Ponadto zdjęcia mogą ujawnić, iż brak jest domowników, a tym samym sprowokować potencjalnego włamywacza.

 

Zabezpieczenie trzech powyższych nośników informacji pozwoli nam znacznie ograniczyć ryzyko utraty korzyści majątkowych ale również naszych danych osobowych i prawa do prywatności. Jednak sama świadomość istniejących ryzyk już jest krokiem we właściwą stronę. Warto przygotować się organizacyjnie do okresu wakacyjnego gdyż po powrocie z urlopu może się okazać, że mamy dodatkowe zobowiązania finansowe lub nasze prywatne zdjęcia z wakacji dostaną się w niepowołane ręce.


Czytaj także:

-
4.61/5 (46) 1
Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>