Czysty pulpit i ekran – dlaczego to takie ważne?

Pierwszym skojarzeniem, gdy słyszymy o obowiązkach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, jest ich ochrona przed osobami z zewnątrz. Przykładamy wagę do tego, aby dobrze zaadresować wiadomość e-mail czy zweryfikować tożsamość osoby, która domaga się dostępu do danych, czyli zabezpieczamy dane przed ujawnieniem ich osobom nieuprawnionym.

Zgodnie z zasadą czystego ekranu

Każdorazowo przed opuszczeniem stanowiska pracy powinieneś się upewnić, że pod Twoją nieobecność nikt nie będzie miał dostępu do danych przechowywanych na Twoim służbowym komputerze.

Po pierwsze, konieczne jest wyrobienie nawyku wylogowania się z systemu za każdym razem, gdy odchodzisz od komputera. Proces wylogowania możesz przyspieszyć dzięki skorzystaniu z kombinacji klawiszy WINDOWS + L, których naciśnięcie zablokuje ekran.

Po drugie, Twój komputer powinien mieć ustawiony wygaszacz ekranu, włączający się automatycznie po określonym czasie bezczynności użytkownika i zabezpieczający monitor hasłem

Zasada czystego pulpitu

Ma zapewnić przechowywanie danych na zasobach sieciowych (przykładowo na OneDrivie czy serwerze plików) zamiast na dysku lokalnym, czyli bezpośrednio na pulpicie. Korzyścią z przestrzegania tej zasady jest uniemożliwienie osobie postronnej wglądu w pliki i foldery przechowywane na komputerze i utrudnienie jej dotarcia do nich. Pamiętaj, że na pulpicie mogą znajdować się jedynie ikony standardowego oprogramowania i aplikacji służbowych oraz skróty folderów, pod warunkiem że w nazwie nie zawierają danych osobowych, informacji o realizowanych projektach lub o klientach.

Do czego może doprowadzić niestosowanie się do powyższych zasad?

W pozytywnym scenariuszu skończy się to przykładowo na wysłaniu e-maila w Twoim imieniu z zaproszeniem koleżanek i kolegów z pracy na pączki lub kawę. w tym mniej optymistycznym – osoba postronna może:

  • przejąć Twoje hasła dostępowe (do służbowej skrzynki, Facebooka itp.),
  • zrobić zdjęcie Twojego ekranu – wagę takiego zdarzenia oceń sam, w zależności od tego, na czym na co dzień pracujesz,
  • zyskać dostęp do dokumentów i wiedzę na tematy, których poufność jesteś zobowiązany zachować.

Nie zapominaj, że wszelkie czynności wykonane na Twoim koncie dostępowym przez inną osobę system zidentyfikuje jako czynności wykonane przez właściciela konta, czyli Ciebie.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>