Jaka będzie podstawa przetwarzania z RODO dla podmiotów administracji państwowej w przypadku testów kompetencyjnych czy psychologicznych?
ODPOWIEDŹ
Z uwagi na brak jasnego stanowiska UODO w zakresie możliwości przeprowadzania testów psychologicznych/osobowościowych rekomendowalibyśmy pracodawcom daleko idącą ostrożność w ich stosowaniu w ramach procesu rekrutacyjnego (jak również już w procesie zatrudnienia), gdyż informacje pozyskane w ramach takich testów mogą stanowić dane szczególnych kategorii, o których mowa w art. 9 RODO. Wówczas przetwarzanie takich danych nie może zostać oparte na prawnie uzasadnionym interesie administratora, gdyż przesłanki takiej nie ma w art. 9 ust. 2 RODO, który stosuje się do przetwarzania danych wrażliwych.
Jeżeli pracodawcy decydują się mimo wszystko przeprowadzać w procesie rekrutacji testy, które dostarczają danych szczególnych kategorii, takich jak np. informacje o stanie zdrowia, należałoby rozważyć oparcie przetwarzania takich danych na wyraźnej zgodzie osoby, której dane dotyczą. Niemniej odebranie takiej zgody może być problematyczne w rekrutacjach, które podlegają przepisom Kodeksu pracy, z uwagi na treść art. Art. 221b Kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią „zgoda osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika może stanowić podstawę przetwarzania przez pracodawcę danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, wyłącznie w przypadku, gdy przekazanie tych danych osobowych następuje z inicjatywy osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika.” Trudno byłoby w takiej sytuacji udowodnić, że zgoda została rzeczywiście pozyskana z inicjatywy kandydata.
Jeżeli chodzi o testy kompetencji, które służą do potwierdzenia wiedzy kandydata w określonym obszarze oraz o testy osobowościowe, które nie będą ujawniać danych szczególnych kategorii, w tym w szczególności informacji o stanie zdrowia, ich przeprowadzenie nie jest związane z ryzykiem. W związku z przeprowadzeniem tych testów dochodzi do przetwarzania jedynie tzw. danych zwykłych. Podstawą prawną przetwarzania danych w związku z przeprowadzaniem przedmiotowych testów (również dla podmiotów publicznych) może być zarówno prawnie uzasadniony interes administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), jak również zgoda kandydata (art. 6 ust. lit. a RODO).