Jak zgodnie z prawem przesłać mailing do klientów, jeżeli nie posiadam podstawy prawnej przetwarzania ich danych osobowych w tym celu?
ODPOWIEDŹ
Baza danych klientów tj. osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (tych osób na podstawie motywu 14 Preambuły RODO dotyczą przepisy rozporządzenia) przetwarzana jest co do zasady na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Aby zmieć cel przetwarzania tych danych osobowych tj. przesłać do klientów ofertę należy w pierwszej kolejności wskazać, że zgodnie z przepisami RODO, administrator danych może przetwarzać dane osobowe w celach stosowania marketingu bezpośredniego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO, czyli nie musi opierać przetwarzania o art. 6 ust. 1 lit. a RODO - zgoda osoby, której dane dotyczą.
Nie mniej jednak poza przepisami RODO, w naszym kraju obowiązują również inne przepisy prawa, a zwłaszcza art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy prawo telekomunikacyjne. Przepisy te wymagają uzyskania przez administratora danych zgody od osób, których dane dotyczą wyrażenia zgody na przesłanie oferty handlowej drogą mailową i/lub telefoniczną.
Chcąc zatem przesłać swoją ofertę handlową np. drogą elektroniczną administrator powinien w pierwszej kolejności przesłać do klienta prośbę o wyrażenie zgody w trybie art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz w ramach pierwszego kontaktu w tym celu przetwarzania należy wraz z tą prośbą przesłać tzw. obowiązek informacyjny z art. 13 RODO lub 14 RODO w zależności od źródła pochodzenia danych osobowych. Po przesłaniu prośby o wyrażenie zgody i dopiero po jej otrzymaniu będzie mógł przedstawić swoją ofertę handlową zgodnie z prawem.