Czy naruszeniem UODO jest zamieszczenie w filmie reklamowym nagrania z widocznymi numerami rejestracyjnymi/numerami rejestracyjnymi aut prywatnych?
ODPOWIEDŹ
Przy tym pytaniu w pierwszej kolejności należy przypomnieć o rozbieżnych interpretacjach w zakresie kwalifikacji numerów rejestracyjnych pojazdu jako danych osobowych.
Trzymając się w tym miejscu stanowiska Prezesa UODO, który opowiada się za traktowaniem numerów rejestracyjnych pojazdu jako danych osobowych, nie upatrywałbym w opisanej sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych w rozumieniu art. 4 pkt 12 RODO.
Przypomnijmy bowiem, że zgodnie z przywołanym przepisem, o naruszeniu ochrony danych osobowych możemy mówić w przypadku, gdy doszło do: „naruszenia bezpieczeństwa prowadzącego do przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych”.
Z treści pytania wnioskuję, że wykorzystanie w celach reklamowych nagrania z widocznymi numerami rejestracyjnymi aut prywatnych było działaniem zaplanowanym i zorganizowanym przez autora materiału. W tym przypadku nie doszło zatem do żadnego incydentu, co już eliminuje możliwość zakwalifikowania analizowanego zdarzenia do przywołanej wyżej definicji. Nie można jednak w takiej sytuacji wykluczać naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, np. w postaci braku posiadania stosownej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych (w tym ich rozpowszechnienia). Takie działanie może stanowić podstawę dla osoby, której dane te dotyczyły, do skargi do Prezesa UODO.