Jeżeli i Państwo odbiorą taki telefon prosimy, aby jak najszybciej zakończyć taką rozmowę i nie udzielać żadnych informacji. UODO nie korzysta ze wspomnianego komunikatora, a kanały komunikacji z urzędem są wskazane w zakładce „Kontakt” na stronie internetowej UODO.
Telefon to częste narzędzie oszustów, dlatego:
- Bądź czujny: Wielu oszustów jest bardzo przekonujących. Zawsze podejrzewaj nieznane numery lub nieoczekiwane rozmowy, które proszą o wrażliwe informacje.
- Nie udzielaj informacji: Nigdy nie udzielaj żadnych informacji osobowych, finansowych czy dotyczących firmy przez telefon, jeśli nie jesteś pewny tożsamości rozmówcy.
- Stawiaj pytania: Jeżeli ktoś dzwoni z prośbą o wrażliwe informacje, zadaj mu kilka pytań, które pomogą Ci zweryfikować jego tożsamość. Na przykład, poproś o pełną nazwę firmy, adres, numer telefonu oraz inne dane, które możesz później sprawdzić.
- Nie daj się naciskać: Oszuści często próbują wywierać presję, mówiąc, że sprawa jest pilna. Jeśli czujesz się naciskany, zakończ rozmowę.
- Zweryfikuj informacje: Jeżeli ktoś przedstawia się jako pracownik konkretnej instytucji lub firmy, przerwij rozmowę i oddzwoń na oficjalny numer danej instytucji, aby potwierdzić prawdziwość rozmowy.
- Informuj przełożonych: Jeżeli podejrzewasz, że ktoś próbował wyłudzić od Ciebie informacje, niezwłocznie powiadom o tym swojego przełożonego oraz inspektora ochrony danych.
- Dokumentuj próby oszustwa: Zanotuj datę, godzinę, numer telefonu oraz treść rozmowy. Takie informacje mogą być przydatne dla organów ścigania oraz wewnętrznych działań firmy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.
- Nie otwieraj nieznanych linków: Jeśli w trakcie rozmowy telefonujący prosi Cię o otworzenie linku wysłanego przez SMS lub e-mail, nie rób tego. Może to być próba zainfekowania Twojego urządzenia złośliwym oprogramowaniem.
Pamiętaj, że zawsze lepiej być nadmiernie ostrożnym niż ponieść konsekwencje udzielenia wrażliwych informacji oszustom.