Czy pracownik firmy windykacyjnej dzwoniąc do dłużnika musi poinformować go o nagrywaniu rozmowy telefonicznej?
ODPOWIEDŹ
Firma windykacyjna w przypadku nagrywania rozmów telefonicznych powinna poinformować, że rozmowa jest nagrywana. Posiada bowiem ona już podstawę prawną przetwarzania danych osobowych, osoby, z którą się kontaktuje i w oparciu o tę podstawę realizuje jedynie sposób przetwarzania danych osobowych.
Konieczność uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych osoby, której dane dotyczą odnosi się do sytuacji, w której to osoba, której dane dotyczą dzwoni do firmy windykacyjnej i w ramach tej rozmowy podaje swoje dane - wówczas podstawa prawna jaką jest zgoda osoby, której dane dotyczą daje firmie windykacyjnej jako ADO podstawę prawną przetwarzania danych osobowych pozyskanych w ramach rozmowy z art. 6 ust. 1 lit. a RODO.
W obu przypadkach firma windykacyjna jest zobowiązana spełnić obowiązek informacyjny. z uwagi na to, że obowiązek informacyjny powinien być spełniony podczas gromadzenia danych z art. 13 RODO lub podczas pierwszego kontaktu z art. 14 RODO - zasadnym jest, aby firma windykacyjna przekazywała ten obowiązek od razu podczas rozmowy. Osoba rozmawiająca może podczas rozmowy przekazać treść obowiązku informacyjnego lub może, jeśli druga strona nie chce jej odsłuchać przekazać informację, gdzie treść tego obowiązku się znajduje i gdzie może się z nią zapoznać np. na stronie internetowej administratora lub można ją przesłać mailowo. Nie mniej jednak zawsze osoba, kontaktująca się z ramienia firmy windykacyjnej powinna mieć pod ręką treść obowiązku informacyjnego do przekazania, na wypadek gdyby osoba, z którą się kontaktuje wyraziła żądanie odsłuchania treści tego obowiązku.