Czy mogę żądać od pracodawcy zaprzestania przetwarzania mojego wizerunku po ustaniu stosunku pracy?
ODPOWIEDŹ
Pracodawca jest uprawniony i zobowiązany do przetwarzania danych osobowych pracownika, jakie zostały określone w art. 22 {1} Kodeksu pracy. Te dane osobowe pracodawca przetwarza w oparciu o art. 6 ust. 1 lit. c RODO (nie potrzebuje zgody pracownika). Po ustaniu stosunku pracy pracodawca ma również obowiązek przez lat 10 przechowywać akta osobowe pracownika (zatem i wszelkie dane osobowe, jakie w tych aktach się znajdują). Powyższe nie dotyczy jednak wizerunku pracownika. Zdjęcia pracownika czy to na stronie internetowej, czy w kronikach pracowniczych, czy z innych sytuacji, w jakich były robione, pracodawca może przetwarzać na podstawie zgody pracownika wyrażonej z art. 6 ust. 1 lit. a RODO.
Jeśli pracownik po ustaniu stosunku pracy nie wyraża już zgody na to, aby były pracodawca przetwarzał dane osobowe w postaci jego wizerunku, powinien w pierwszej kolejności cofnąć wyrażoną zgodę na przetwarzanie (art. 7 ust. 3 RODO), a następnie złożyć wniosek o usunięcie danych (art. 17 RODO). Pracodawca po otrzymaniu powyższych wniosków ma obowiązek rozpatrzeć wniosek w terminie 30 dni na podstawie art. 12 ust. 3 RODO. Załączam link do wzorów wniosków, z których można skorzystać: https://wtb.org.pl/wzory-pism