Zostałem zhakowany. Jak mogę odzyskać swoje konto?

Niezależnie od tego, czy chodzi o pocztę e-mail, media społecznościowe, czy inny rodzaj usługi online, przejęcie dostępu do Twojego konta może rodzić daleko idące konsekwencje. Nim do tego dojdzie, możesz otrzymać wiele sygnałów ostrzegawczych, że dzieje się coś złego. Brak dostępu do konta jest oczywistym z nich, natomiast są również bardziej subtelne poszlaki. Powinieneś zwrócić uwagę na logowanie lub próby logowania z dziwnych lokalizacji lub o nietypowych porach. Zmiany w ustawieniach bezpieczeństwa i wiadomości wysyłane z Twojego konta, których nie rozpoznajesz, również mogą być istotną wskazówką.

Bez względu na to, w jaki sposób odkryjesz problem, gdy już wiesz, że Twoje konto zostało zhakowane, wykonaj następujące czynności:

Zaktualizuj swoje urządzenia

Wszystkie  systemy operacyjne  i aplikacje na urządzeniach, z których korzystasz, powinny zostać zaktualizowane. Aktualizacje bowiem zainstalują najnowsze poprawki bezpieczeństwa. Jeżeli Twój system operacyjny lub aplikacja są już aktualne, uruchom skanowanie za pomocą oprogramowania antywirusowego.

Skontaktuj się z dostawcą usługi

Jeśli nie możesz uzyskać dostępu do swojego konta, wejdź na stronę dostawcy, z usług którego korzystasz i skontaktuj się z działem pomocy lub wsparcia, która szczegółowo opisze Ci proces  odzyskiwania konta.

Jeśli nie możesz znaleźć tego, czego potrzebujesz, wpisz w Google lub inną wyszukiwarkę, z której korzystasz, np. „zhakowane konto na Facebooku” i skorzystaj z porad opublikowanych przez Twojego usługodawcę.

Jeśli twoje konto e-mail zostało zhakowane ...

Po odzyskaniu nad nim kontroli sprawdź filtry poczty e-mail i reguły przekazywania. Często zdarza się, że osoba włamująca się na konto ustawia regułę przekierowania wiadomości e-mail, która wysyła do niej kopię wszystkich otrzymanych wiadomości e-mail. Informacje, jak to zrobić znajdziesz na stronach poszczególnych usługodawców (np. dla GMAIL-a pod adresem: https://support.google.com/mail/answer/10957?hl=pl).

Zmień hasła

Po potwierdzeniu, że nie obowiązują żadne niechciane reguły przekierowania poczty e-mail, zmień hasła  na wszystkich kontach, które mają to samo hasło, co zhakowane konto. Następnie zmień hasła do wszystkich innych kont, które wysyłają przypomnienia/resetowanie hasła na zhakowane konto. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak budować bezpieczne hasła, zapraszamy do lektury poradnika naszego krajowego CERT-u: https://cert.pl/posts/2022/01/kompleksowo-o-haslach/

Skonfiguruj weryfikację dwuetapową (2FA)

Zapewnia to dodatkową warstwę ochrony przed włamaniem na Twoje konto w przyszłości (poradnik jak to zrobić dla poczty GMAIL znajdziesz pod adresem: https://support.google.com/accounts/answer/185839?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DDesktop)

Powiadom swoje kontakty

Skontaktuj się z kontaktami, znajomymi lub obserwującymi na swoim koncie. Poinformuj ich, że zostałeś zhakowany. Pomoże im to uniknąć włamania lub oszustwa (może ono wyglądać np. tak: https://blik.com/oszustwo-internetowe-na-znajomego-z-facebooka-wciaz-popularne-wsrod-zlodziei-nie-podawaj-kodu-blik). Powinieneś skontaktować się z osobami, które znasz, niezależnie od tego, czy udało Ci się przywrócić konto, czy nie.

Jeśli nie możesz odzyskać swojego konta ...

Możesz zdecydować się na utworzenie nowego. Po wykonaniu tej czynności ważne jest, aby powiadomić swoje kontakty, że używasz nowego konta. Pamiętaj o zaktualizowaniu swoich danych w banku, sklepach internetowych, komunikatorach lub innych stronach, z których korzystasz.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>