Bez względu na to, w jaki sposób odkryjesz problem, gdy już wiesz, że Twoje konto zostało zhakowane, wykonaj następujące czynności:
Zaktualizuj swoje urządzenia
Wszystkie systemy operacyjne i aplikacje na urządzeniach, z których korzystasz, powinny zostać zaktualizowane. Aktualizacje bowiem zainstalują najnowsze poprawki bezpieczeństwa. Jeżeli Twój system operacyjny lub aplikacja są już aktualne, uruchom skanowanie za pomocą oprogramowania antywirusowego.
Skontaktuj się z dostawcą usługi
Jeśli nie możesz uzyskać dostępu do swojego konta, wejdź na stronę dostawcy, z usług którego korzystasz i skontaktuj się z działem pomocy lub wsparcia, która szczegółowo opisze Ci proces odzyskiwania konta.
Jeśli nie możesz znaleźć tego, czego potrzebujesz, wpisz w Google lub inną wyszukiwarkę, z której korzystasz, np. „zhakowane konto na Facebooku” i skorzystaj z porad opublikowanych przez Twojego usługodawcę.
Jeśli twoje konto e-mail zostało zhakowane ...
Po odzyskaniu nad nim kontroli sprawdź filtry poczty e-mail i reguły przekazywania. Często zdarza się, że osoba włamująca się na konto ustawia regułę przekierowania wiadomości e-mail, która wysyła do niej kopię wszystkich otrzymanych wiadomości e-mail. Informacje, jak to zrobić znajdziesz na stronach poszczególnych usługodawców (np. dla GMAIL-a pod adresem: https://support.google.com/mail/answer/10957?hl=pl).
Zmień hasła
Po potwierdzeniu, że nie obowiązują żadne niechciane reguły przekierowania poczty e-mail, zmień hasła na wszystkich kontach, które mają to samo hasło, co zhakowane konto. Następnie zmień hasła do wszystkich innych kont, które wysyłają przypomnienia/resetowanie hasła na zhakowane konto. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak budować bezpieczne hasła, zapraszamy do lektury poradnika naszego krajowego CERT-u: https://cert.pl/posts/2022/01/kompleksowo-o-haslach/
Skonfiguruj weryfikację dwuetapową (2FA)
Zapewnia to dodatkową warstwę ochrony przed włamaniem na Twoje konto w przyszłości (poradnik jak to zrobić dla poczty GMAIL znajdziesz pod adresem: https://support.google.com/accounts/answer/185839?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DDesktop)
Powiadom swoje kontakty
Skontaktuj się z kontaktami, znajomymi lub obserwującymi na swoim koncie. Poinformuj ich, że zostałeś zhakowany. Pomoże im to uniknąć włamania lub oszustwa (może ono wyglądać np. tak: https://blik.com/oszustwo-internetowe-na-znajomego-z-facebooka-wciaz-popularne-wsrod-zlodziei-nie-podawaj-kodu-blik). Powinieneś skontaktować się z osobami, które znasz, niezależnie od tego, czy udało Ci się przywrócić konto, czy nie.
Jeśli nie możesz odzyskać swojego konta ...
Możesz zdecydować się na utworzenie nowego. Po wykonaniu tej czynności ważne jest, aby powiadomić swoje kontakty, że używasz nowego konta. Pamiętaj o zaktualizowaniu swoich danych w banku, sklepach internetowych, komunikatorach lub innych stronach, z których korzystasz.