What can I do to see if my data has not been made public?

Whenever there is an incident involving a data breach, your personal data may end up in the hands of unauthorised persons. Nevertheless, it is not always the case that the controller notifies of a breach affecting our personal data. In the vast majority of cases, we do not even realise that our data has suffered a so-called data leak.

What is a data leak?

It refers to a situation where user data from a number of websites has been made public. Data leaks may entail disclosure, for example, of our passwords and logins, our PESEL (Personal Identification Number), as well as other types of personal data. Consequently, we are at risk of this data being used by third parties for reasons we are not aware of.

How can we possibly check this?

The Ministry of Digital Affairs has launched a website allowing us to check the security of our data in no time. Go to the Bezpieczne dane [Secure Data] page and select the “Sprawdź dane” [Check Data]
tab to find out in a short time whether the data leak has also affected us.

Verification is done once you have logged in through one of the methods of your choice: login using a trusted profile, through the mObywatel app, or using electronic banking, e-ID or USE eID.

After logging in, we can check, for example, whether our PESEL (Personal Identification Number) has been included in the public part of the leak from ALAB's diagnostic laboratory system and, by entering our login or e-mail address, check whether this data has also been made public as part of other data leaks.

Why is this important?

Knowing that our data has been leaked means that we can take steps to prevent the adverse consequences of such a breach, including taking out a loan by a third party.

Upon verifying that our data has been compromised, we can use a service known as a BIK alert: by means of a text message, you find out whenever someone has applied for credit/load using your data.  

We can as well resort to a new option and block PESEL (Personal Identification Number), which would help to minimise the risks arising from the unauthorised use of our data, e.g. at the bank. Website link: https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie

What else can I do to improve the security of my data?

  • Verify the security of your computer or smartphone with an anti-virus software.
  • Change existing login passwords.
  • Do not use the same password on different platforms and websites.
  • Implement two-step login verification on social networks such as Facebook and Instagram.
  • Inspect your e-mail inbox for information on log-in attempts made to various accounts, e.g. social networks.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>