Powołany powyżej artykuł po nowelizacji otrzymał brzmienie:
Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Odbierz pakiet bezpłatnych poradników i mikroszkoleń RODO
Skierowane do Urzędu Komunikacji Elektronicznej zapytanie dotyczyło w szczególności kwestii interpretacji sformułowania „uprzednio” w znowelizowanym, powołanym powyżej, przepisie – czy dopuszczalne jest wykonywanie połączeń oraz uzyskanie zgody na marketing bezpośredni przed rozpoczęciem tychże działań marketingowych jednak już po nawiązaniu połączenia?
W odpowiedzi, zastępca prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wskazał, iż interpretacje przepisów prawa dokonane przez prezesa UKE nie mają mocy prawnie wiążącej, a stanowią jedynie pomoc w stosowaniu obowiązujących przepisów.
W dalszej kolejności poinformował, iż kontakt ma charakter marketingu bezpośredniego jeżeli jest komunikatem kierowanym w celu uzyskania bezpośredniej odpowiedzi. Należy zauważyć, iż ultymatywnym celem kontaktu zainicjowanego aby pozyskać zgodę abonenta na oferowanie usług jest sprzedaż usług lub towarów […] aby mówić o zgodnym z prawem kontakcie marketingowym realizowanym poprzez przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji czy z wykorzystaniem telekomunikacyjnym urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących niezbędna jest uprzednia zgoda adresata komunikatu.
Zgodnie z powyższym, biorąc pod uwagę efektywność przyjętego modelu ochrony przed niezamówionymi komunikatami oraz cytowanych powyżej regulacji, należy uznać, że praktyki polegające na przesyłaniu wiadomości lub kierowaniu połączeń w celu zapytań o zgodę na marketing bezpośredni (bez uprzedniej zgody na kontakty) mogą w opinii prezesa UKE stanowić naruszenie art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Ze względu na powyższe, odpowiadając na pytanie należy zauważyć, iż kontakt w celu zapytania o zgodę na przetwarzanie oferty z wykorzystaniem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych lub automatycznych systemów wywołujących powinien być realizowany po wyrażeniu zgody abonenta lub użytkownika końcowego uzyskanej przed użyciem danego urządzenia/systemu.
Reasumując należy wskazać, iż Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie rekomenduje wykonywania połączeń i uzyskiwania zgody na marketing bezpośredni w takcie wykonania połączenia lecz przed rozpoczęciem działań marketingowych.