Dlaczego o plikach cookie zrobiło się głośno?
Austriacki aktywista Max Schrems, odpowiedzialny m.in. za doprowadzenie do uchylenia „Tarczy Prywatności”, czyli programu, który pozwalał w dosyć prosty sposób przekazywać dane osobowe z UE do USA, podjął działania zmierzające do uregulowania stosowania plików cookie. Na przełomie maja i czerwca 2021 r. przesłał ponad 500 skarg do firm, które jego zdaniem stosują na swoich stronach internetowych niezgodne z prawem okienka zawierające zgodę na cookie oraz planuje uczynić to w stosunku do 10 000 kolejnych podmiotów. Co ważne, o ile pierwotnie na „celowniku” znalazły się firmy korzystające z platformy zarządzania zgodą (CMP) dostarczaną przez OneTrust, o tyle obecnie skargi mogą się również spodziewać podmioty korzystające z innych CMP, w tym TrustArc, Cookiebot, Usercentrics, Quantcast itp.

Narzędzia RODO
Odpowiedzi na najczęstsze pytania
W oparciu o własne doświadczenia oraz zalecenia europejskich organów nadzorczych (francuskiego, czeskiego i austriackiego) przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące ciasteczek. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi uda Ci się oswoić z tą niełatwą tematyką. Gdybyś potrzebował/a dodatkowej pomocy, nie wahaj się pytać.
Co sprawia najwięcej trudności?
Schrems wskazuje na dwie rzeczy:
- Brak możliwości aktywnego zarządzania zgodami przez użytkowników
(odwoływanie się do ustawień przeglądarki). - Brak okienka „odrzuć wszystkie” w pierwszej warstwie banneru cookie.
Prócz tego należy zwrócić uwagę na wprowadzający w błąd design linków, wprowadzające w błąd kolory przycisków, wprowadzający w błąd kontrast przycisków oraz niemożność łatwego wycofania zgody.
Jak odebrać zgodę na pliki cookie?
W celu zapewnienia zgodności sposobu zapisywania i dalszego wykorzystania plików cookie
z przepisami o ochronie danych osobowych oraz orzecznictwem rekomendujemy implementację na stronie internetowej narzędzia klasy CMP, umożliwiającego selektywne pozyskanie wymaganych zgód (m.in. w zakresie wykorzystania reklamowych oraz analitycznych plików cookie).
Prócz tego, należy pamiętać, aby banner cookie stworzony został zgodnie z zasadą przejrzystości, tj., aby spełniał następujące warunki:
- umożliwienie zaakceptowania, odrzucenia lub modyfikacji preferencji plików cookie już z poziomu pierwszej warstwy,
- jednakowy dla każdej opcji (zaakceptuj, odrzuć, modyfikuj) design przycisków,
- jednakowy dla każdej opcji (zaakceptuj, odrzuć, modyfikuj) kolor przycisków,
- jednakowy dla każdej opcji (zaakceptuj, odrzuć, modyfikuj) kontrast przycisków,
- umożliwienie wycofania zgody na stosowanie plików cookie poprzez wyświetlanie małej ikony zapewniającej użytkownikom powrót do ich ustawień prywatności i modyfikację złożonych oświadczeń.