O czym informować ABI

Zapraszam do zapoznania się z fragmentem mojej najnowszej książki "Dokumentacja ochrony danych osobowych. Praktyczny poradnik. Krok po kroku". Bardzo często w procesie tworzenia systemu ochrony danych osobowych w organizacji funkcja ABI jest mało rozpoznawalna i po prostu obca dla pracowników.

Wiele osób nie wie czym się taka osoba zajmuje, dodatkowo panuje wiele mitów na temat samego ABI. Z jednej strony jest postrzegany jako osoba „donosząca” na pracowników najwyższemu kierownictwu, a z drugiej strony jako wymagający nadzorca w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy. Poniżej kilka praktycznych metod jak ułatwić wdrożenie funkcji ABI w organizacji.

Odbierz pakiet bezpłatnych poradników i mikroszkoleń RODO

Dołącz do grona czytelników naszego biuletynu, odbierz bezpłatny pakiet i trzymaj rękę na pulsie.
ODBIERZ PAKIET

Po pierwsze dobrze jest zorganizować spotkanie z wszystkimi pracownikami lub jeżeli to niemożliwe to z kierownictwem by opisać czym ABI będzie się zajmował. Jednak nie chodzi tu opis wyrecytowany z ustawy, a raczej by ABI własnymi słowami przekazał pracownikom jakie są jego obowiązki oraz jakie zasady będzie wdrażał w organizacji. W większych organizacjach, gdzie osobisty kontakt z ABI zdarza się tylko w przypadku incydentu lub ewentualnie sprawdzenia planowego systemu ochrony danych osobowych dobrze jest przygotować katalog spraw, o których ABI powinien być na bieżąco informowany.

„Kolejnym aspektem, który również usprawnia proces wdrażania nowych zasad postępowania z danymi osobowymi jest określenie zakresu spraw, o których powinien być informowany ABI lub administrator danych. Usprawnienie procesu komunikacji pomiędzy osobami przetwarzającymi dane osobowe, a osobą lub osobami, które nadzorują ten proces jest kluczowym elementem skuteczności systemu ochrony danych osobowych. By osiągnąć ten cel dobrą praktyką jest przygotowanie dokumentu, który określa sytuacje, w których należy co najmniej poinformować ABI lub administratora danych. Warto dodać, że dokument ten sprawdzi się tylko w dużych i średnich organizacjach, gdyż w małych nadzór nad osobami upoważnionymi jest bardziej bezpośredni. W załączeniu przykład takiego dokumentu.”[1]

Aby ułatwić Państwu współpracę pomiędzy ABI a pracownikami udostępniamy do pobrania edytowalny plik .doc z wykazem w jakich sytuacjach i o czym informować ABI.

 

Informowanie ABI

Dokument nakładający obowiązek na osoby upoważnione, informowania ABI o wszelkich istotnych z punktu widzenia ochrony danych osobowych zdarzeniach pozwala uniknąć wielu trudności w pełnieniu nadzoru.

„Informowanie o zamiarze podjęcia istotnych działań związanych z danymi osobowymi, konkretne osoby odpowiadające za nadzór nad nimi pozwala uniknąć wielu kłopotliwych sytuacji. Przykładowo, gdy ABI nie zostanie poinformowany o zawarciu umowy z podmiotem zewnętrznym, który będzie przetwarzał dane osobowe to negocjowanie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych jest już znacznie utrudnione. Brak informacji o nowej lokalizacji spowoduje, że ABI nie będzie w stanie zweryfikować czy nowy obszar przetwarzania daje gwarancje bezpieczeństwa danych osobowych.”2

Dodatkową metodą jest wysyłanie okresowych wiadomości (np. pocztą elektroniczną) do wszystkich pracowników z przypomnieniem o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Przykładowo:

„Szanowni Państwo,

przypominam o konieczności stosowania polityki czystego biurka i czystego ekranu, pozostawianie dokumentów po godzinach pracy w zasięgu wzroku lub dłoni stwarza bardzo duże ryzyko niezidentyfikowanego wycieku danych osobowych. Dodatkowo przypominam o konieczności blokowania komputerów (WIN+L) nawet na czas chwilowego opuszczenia stanowiska pracy, gdyż osoba nieupoważniona może dokonać zmian w systemie informatycznym na nasze konto.Administrator bezpieczeństwa informacji”

 

Podsumowując nie jest prawdą, że pełnienie funkcji ABI przez jedną osobę w dużych organizacjach jest niemożliwe. Wystarczy wdrożyć odpowiednie procedury by nadzór prowadzony przez ABI był łatwiejszy. Ostatecznie to od skuteczności pełnienia nadzoru w dużej mierze zależy poziom bezpieczeństwa w organizacji. Im więcej ABI wie nadzorowanym podmiocie tym sprawniej pełni w nim nadzór.


[1] Fragment książki „Dokumentacja ochrony danych osobowych. Praktyczny poradnik. Krok po kroku.” Difin 2016.

Akredytowany kurs IOd potwierdzi Twoje wysokie kompetencje

Czytaj także:

-
4.67/5 (36) 1
Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>