Jak bezpiecznie prowadzić e-sklep?

Trwa dobra passa dla osób prowadzących biznes w sieci. Jak wynika z badania Nielsena „Wpływ COVID-19 na zachowania konsumentów”, 31% Polaków przyznaje, że zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. E-sklepy przy rosnącym zainteresowaniu ich ofertą powinny szczególnie zadbać o ochronę danych osobowych konsumentów. ODO 24 prezentuje checklistę działań mających zapewnić bezpieczeństwo klientów sklepu internetowego.

Sklepy internetowe są częścią jednej z najprężniej rozwijających się gałęzi globalnej gospodarki – tym bardziej w czasach społecznej izolacji. Działanie w branży e-commerce to nie tylko obowiązki w zakresie dokumentacji oraz stosownych komunikatów, narzuconych przez przepisy prawa.

To również kwestia podjęcia odpowiednich kroków, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa osób korzystających z usług oraz ich danych osobowych.

Zabezpieczenia

Warto zadbać o zabezpieczenie zasobów wykorzystywanych w ramach prowadzenia biznesu online, a także o bezpieczeństwo przechowywanych danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, historia zakupów, informacje finansowe, numery kart płatniczych, dane adresowe, numery telefonów, adres e-mail). W tym celu należy:

Co powinienem zrobić? 


Stosować certyfikat SSL (znaczek kłódki w prawym górnym rogu strony internetowej, po lewej od adresu strony) – oznacza on stworzenie odpowiedniego połączenia między stroną internetową a serwerem, z którego korzystamy. Daje to gwarancję zaszyfrowania danych osobowych wykorzystywanych w sklepie internetowym.
 

✓   


Informować klientów o fakcie zabezpieczenia sklepu internetowego certyfikatem SSL – zwiększy to poczucie bezpieczeństwa i przekona do zakupów właśnie w tym sklepie.
 

✓   


Szyfrować bazy danych oraz zabezpieczać je silnym hasłem.
 

✓   


Korzystać z programów antywirusowych, które umożliwia ochronę przed złośliwym oprogramowaniem.
 

✓   


Stosować oprogramowanie do backupowania danych gromadzonych w ramach sklepu internetowego. Uchroni to przed całkowitą utratą informacji oraz umożliwi odzyskanie zasobów, straconych np. wskutek ich kradzieży w ramach ataku hakerskiego.
 

✓   


Korzystać z kilku serwerów do przetrzymywania danych gromadzonych w ramach działalności sklepu.
 

✓   


Zabezpieczać serwer lub serwery wykorzystywane do prowadzenia sklepu internetowego, w których trzymane są informacje: 

  • w przypadku hostingu konieczna jest wnikliwa weryfikacja dostawcy odpowiedzialnego za stosowanie odpowiednich zabezpieczeń,
  • w przypadku korzystania z serwera lokalnie konieczne jest jego odpowiednie zabezpieczenie przed dostępem osób postronnych oraz stosowanie oprogramowania do przechowywania danych poufnych.

✓   


Kontrolować dostęp do panelu administratora (za jego pośrednictwem można m.in. wydobyć dane klientów). Należy stosować silne hasła oraz nadawać dostępy ściśle ograniczonej liczbie osób.
 

✓   


Umożliwiać zmiany haseł w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa w przypadku udostępnienia lub kradzieży hasła użytkownikowi.
 

✓   


Stosować uwierzytelnianie dwuetapowe do panelu administracyjnego, aby dodatkowo zabezpieczyć dostępem do zasobów.
 

✓   


Wdrożyć odpowiednie zabezpieczenia sieciowe u dostawcy lub w miejscu, gdzie ulokowano serwer – w tym stosować systemy wykrywające włamania IDS oraz systemy zapobiegające atakom IPS.
 

✓   


Wyłączyć możliwość logowania do panelu administracyjnego z sieci publicznej, a nadać dostęp przez VPN.
 

✓   


Wykonywać regularne testowanie zabezpieczeń, takie jak testy penetracyjnych, weryfikację logów systemowych, optymalizacja kodu.
 

✓   


Zapewnić monitorowanie ruchu sieciowego, aby zachować możliwość interwencji w przypadku próby nieautoryzowanego dostępu.
 

✓   

Płatności

Nie można również zapominać o samych płatnościach. Warto wdrożyć system, który zapewnia zabezpieczenie transakcji 3D-Secure, czyli autoryzację np. przez kod zawarty w SMS-ie. Co więcej należy umożliwić klientom wybór alternatywnych sposobów płatności, takich jak np.:

  1. usługi operatorów płatności elektronicznych, weryfikujących sklepy internetowe korzystające z ich usług,
  2. płatność kartą kredytową,
  3. płatność przelewem bankowym,
  4. płatność przy odbiorze.

Podsumowanie

Na zakończenie należy wskazać, że przy podejmowaniu decyzji dotyczących stosownych zabezpieczeń istotne jest to, aby cały czas mieć świadomość możliwych ataków hakerskich typu ransomware i phishing (z wykorzystaniem marki sklepu). Ponadto trzeba pamiętać o stosowaniu i udostępnianiu niezbędnych dokumentów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego, takich jak regulamin sklepu internetowego, polityka prywatności (ochrony danych osobowych) czy klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych.

Autorzy:
Adw. Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych.
Marcin Kujawa, inżynier ds. bezpieczeństwa informacji.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia

„Nie potrzebujemy dokumentacji IT, wiemy jak mamy działać”

Jesteś tego pewien?

Zamów
audyt IT

Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>