Firma ochroniarska przetwarza dane kontaktowe pracowników administratora, upoważnionych do odwołania alarmu. Czy tego rodzaju współpraca wymaga zawarcia umowy powierzenia? Firma nie świadczy usług monitoringu wizyjnego, ma jedynie reagować na sygnał alarm
ODPOWIEDŹ
W pierwszej kolejności należy wskazać, że dane osobowe pracownika tj. imię i nazwisko, stanowisko pracy, służbowy nr telefonu czy służbowy adres e-mail to dane osobowe ściśle związane z zawodowym charakterem. Nie są one traktowane jako dane osobowe prywatne. Pracodawca może zatem przekazać te dane osobowe swoim klientom/kontrahentom w celach kontaktowych, może te dane publikować na swojej stronie internetowej itp.
Przekazując takie dane kontaktowe do pracowników do firmy ochroniarskiej, która świadczy usługi na rzecz administratora nie ma konieczności zawierania umowy powierzenia przetwarzania tych danych. Rekomenduje się jednak wskazanie danych kontaktowych pracowników w ramach samej umowy głównej ze zobowiązaniem firmy ochroniarskiej do zachowania w poufności.
Firma ochroniarska ze swojej strony powinna względem pracowników administratora spełnić obowiązek informacyjny z art. 14 RODO tj. ze wskazaniem źródła pochodzenia danych, zaś administrator powinien w ramach klauzuli informacyjnej dla tych pracowników uwzględnić firmę ochroniarską jako odbiorcę danych art. 13 ust.1 lit. e RODO.
Jeśli dane kontaktowe pracownika nie stanowią zaś danych służbowych np. będzie przekazany prywatny numer telefonu, a nie służbowy to wówczas w tym zakresie niezbędne będzie już uregulowanie przekazania w ramach umowy powierzenia.