RU Безопасность персональных данных – руководство для иммигрантов
1 W Polsce w bardzo wyjątkowych przypadkach (np. w banku czy firmie pożyczkowej) konieczne jest wyrażenie zgody na zrobienie skanu lub kopii dokumentu (dowodu/paszportu). Należy zachować czujność, gdy ktoś chce taki skan/kopię zrobić. Nie należy godzić się na wykonanie skanu lub ksera przy zawieraniu codziennych umów, na przykład przy wypożyczeniu samochodu.
2 W Polsce nie ma praktyki wysyłania skanów dokumentów (dowodu/paszportu) przez Internet w celu załatwienia jakichkolwiek spraw. Jeśli pojawi się taka konieczność, należy najpierw zweryfikować wiarygodność strony i osoby, która ich żąda.
3 Nigdy nie należy podawać swoich danych telefonicznie osobie, która dzwoni i o nie prosi, nawet jeśli osoba ta wskazuje, że dzwoni z banku czy z policji.
4 Nie należy nikomu powierzać swoich dokumentów, na przykład w celu załatwienia formalności w urzędzie czy założenia konta w banku. Polacy chcą pomóc jak tylko potrafią, niektórzy proponują pomoc właśnie w taki sposób, jednak przekazanie niewłaściwej osobie dokumentów może wiązać się z bardzo poważnymi konsekwencjami, szczególnie finansowymi. Zalecamy wspólne udanie się do banku czy urzędu.
5 Niezwłocznego zgłoszenia wymaga utrata dokumentów, przede wszystkim – do ambasady lub konsulatu, ale również na policję (numer telefonu 997) i jeśli mamy konto bankowe – również w banku. Niezwłocznie po zgubieniu dokumentów należy zablokować kartę płatniczą.
6 W przypadku kliknięcia w otrzymany SMS-em lub e-mailem link, który przekierowywał na stronę banku, gdzie podaliśmy dane pozwalające na zalogowanie się do konta, niezwłocznie należy skontaktować się z bankiem. Częste są na przykład wiadomości o konieczności dopłaty drobnej kwoty za przesyłkę kurierską.
7 Należy zachować ostrożność przy zakupach internetowych – nie należy klikać w linki wysyłane przez sprzedawców poza portalem aukcyjnym i przekierowujące do kont bankowych. Najlepiej korzystać z dużych stron aukcyjnych np. Allegro, OLX, które przekierowują nas do płatności lub wybierać opcję płatności przy odbiorze. Należy korzystać ze sprawdzonych sklepów internetowych, warto też przeczytać opinie o sklepie.
8 Ostrożność należy zachować również przy sprzedaży internetowej. W Polsce istnieje duży problem z tym, że potencjalni kupujący kontaktują się ze sprzedawcą np. przez SMS lub WhatsApp, pomijając portal aukcyjny i proponują wysłanie kuriera po odbiór rzeczy, „aby ułatwić procedurę”. Nigdy nie należy korzystać z takich propozycji. Nie należy nigdzie w takiej sytuacji podawać swoich danych, szczególnie danych pozwalających na zalogowanie się do konta lub danych z karty płatniczej.
W razie wątpliwości co do jakichkolwiek działań podejmowanych w Polsce, w szczególności, gdy po podpisaniu umowy mamy podejrzenie oszustwa, należy pamiętać, że w Polsce wielu prawników oferuje bezpłatną pomoc prawną dla osób, które przybyły z Ukrainy. Kontakt do takich osób można uzyskać zarówno w ambasadzie czy konsulacie, jak i w organizacjach zajmujących się udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy. Ukraińska ambasada i konsulaty wskazane są na stronie: https://poland.mfa.gov.ua/pl/embassy, telefon do ambasady: 226293446, 226224797, konsulat w Krakowie: 124296066, konsulat w Gdańsku: 583460690, konsulat w Lublinie: 815318889, 815318801.
Na stronie internetowej: https://pomagamukrainie.gov.pl/ znajduje się m. in. zakładka „Pomoc prawna”, ale również informacje o innych podmiotach, które na wiele różnych sposobów udzielają pomocy. Okręgowa Izba Radców w Warszawie uruchomiła działającą od poniedziałku do piątku (w godzinach 13:00-17:00) infolinię: 887830950 https://www.oirpwarszawa.pl/telefoniczna-pomoc-prawna-pro-bono-dla-uchodzcow-z-ukrainy-izba-warszawska-uruchamia-specjalna-linie/. Pomoc można uzyskać na przykład w Ukraińskim Domu w Warszawie - https://ukrainskidom.pl/