Udostępniamy wzór regulaminu pracy zdalnej

Niniejszy artykuł uwzględnia stan prawny na 2 listopada 2020 r. Przygotowując wewnętrzne regulacje z zakresu pracy zdalnej prosimy o uwzględnianie aktualnego brzmienia ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (specustawa) umożliwia pracodawcy zlecenie realizowania obowiązków wynikających z zawartej umowy przez oznaczony czas poza miejscem stałego wykonywania pracy (praca zdalna). W przypadku pracy zdalnej, największym wyzwaniem dla pracodawców jest odpowiednie zabezpieczenie danych, w tym danych osobowych.

Regulamin pracy zdalnej stanowi jeden z organizacyjnych środków ochrony danych osobowych. Jego celem – oprócz określenia organizacji samej pracy zdalnej – jest zobowiązanie pracownika do stosowania adekwatnych zabezpieczeń przy jej świadczeniu, w tym w zakresie korzystania ze sprzętu komputerowego i telefonów służbowych, używania mobilnych nośników danych oraz obsługiwania poczty elektronicznej.

Przepisy Specustawy stanowią w tym kontekście (art. 3), że wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy (ust. 3).

Ponadto, pracodawca jest odpowiedzialny za zapewnienie narzędzi i materiałów potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej oraz jej obsługę logistyczną (ust. 4).

Wzór regulaminu pracy zdalnej!
Jeżeli jesteś zainteresowany regulaminem pracy zdalnej dostosowanym do specyfiki Twojej organizacji – skontaktuj się z naszym doradcą.  Jeśli decydujesz się na samodzielne dostosowanie skorzystaj z naszego szablonu.
Pobierz  

Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (ust. 5).

GRATIS

Praca na prywatnym sprzęcie - nowa normalność

Obejrzyj webinar

Należy pamiętać, że to pracownik jest najsłabszym ogniwem pracy zdalnej i że w wyniku jego błędów może dochodzić do incydentów w zakresie bezpieczeństwa informacji czy naruszeń ochrony danych osobowych.

W związku z tym warto rozważyć przeprowadzenie szkoleń w zakresie cyberhigieny dla personelu, który będzie świadczył pracę zdalną.

Jeśli szukasz najlepszych szkoleń z zakresu pracy zdalnej lub ochrony danych osobowych, skontaktuj się z Cezarym Lutyńskim – naszym doradcą ds. ochrony danych.

Autorzy:
Adw. Agata Kłodzińska, ekspert ds. ochrony danych.
Adw. Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych.
Adw. Marcin Zadrożny, ekspert ds. ochrony danych.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>