Udostępniamy wzór regulaminu pracy zdalnej

Niniejszy artykuł uwzględnia stan prawny na 2 listopada 2020 r. Przygotowując wewnętrzne regulacje z zakresu pracy zdalnej prosimy o uwzględnianie aktualnego brzmienia ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (specustawa) umożliwia pracodawcy zlecenie realizowania obowiązków wynikających z zawartej umowy przez oznaczony czas poza miejscem stałego wykonywania pracy (praca zdalna). W przypadku pracy zdalnej, największym wyzwaniem dla pracodawców jest odpowiednie zabezpieczenie danych, w tym danych osobowych.

Regulamin pracy zdalnej stanowi jeden z organizacyjnych środków ochrony danych osobowych. Jego celem – oprócz określenia organizacji samej pracy zdalnej – jest zobowiązanie pracownika do stosowania adekwatnych zabezpieczeń przy jej świadczeniu, w tym w zakresie korzystania ze sprzętu komputerowego i telefonów służbowych, używania mobilnych nośników danych oraz obsługiwania poczty elektronicznej.

Przepisy Specustawy stanowią w tym kontekście (art. 3), że wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy (ust. 3).

Ponadto, pracodawca jest odpowiedzialny za zapewnienie narzędzi i materiałów potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej oraz jej obsługę logistyczną (ust. 4).

Wzór regulaminu pracy zdalnej!
Jeżeli jesteś zainteresowany regulaminem pracy zdalnej dostosowanym do specyfiki Twojej organizacji – skontaktuj się z naszym doradcą.  Jeśli decydujesz się na samodzielne dostosowanie skorzystaj z naszego szablonu.
Pobierz  

Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (ust. 5).

GRATIS

10 argumentów, dlaczego warto szkolić pracowników pracujących zdalnie

Obejrzyj webinar

Należy pamiętać, że to pracownik jest najsłabszym ogniwem pracy zdalnej i że w wyniku jego błędów może dochodzić do incydentów w zakresie bezpieczeństwa informacji czy naruszeń ochrony danych osobowych.

W związku z tym warto rozważyć przeprowadzenie szkoleń w zakresie cyberhigieny dla personelu, który będzie świadczył pracę zdalną.

Jeśli szukasz najlepszych szkoleń z zakresu pracy zdalnej lub ochrony danych osobowych, skontaktuj się z Cezarym Lutyńskim – naszym doradcą ds. ochrony danych.

Autorzy:
Adw. Agata Kłodzińska, ekspert ds. ochrony danych.
Adw. Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych.
Adw. Marcin Zadrożny, ekspert ds. ochrony danych.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia

„Sami możemy rozwiązać wątpliwości związane z RODO”

Jesteś tego pewien?

Zamów
wsparcie

Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz "Oznacz jako wiadomość pożądaną").
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>