Internet rzeczy – co to jest? Przykłady systemów IoT
Zarówno w codziennym życiu, jak i w poszczególnych branżach biznesu nietrudno zauważyć narastającą ekspansję urządzeń elektronicznych, które mają coraz szersze zastosowanie. Jest to możliwe dzięki postępującej miniaturyzacji i zmniejszaniu się kosztów produkcji tych urządzeń. Równoczesny, dynamiczny rozwój technologii komunikacji doprowadził do powstania całkowicie nowych platform i kanałów wymiany danych. Połączenie osiągnięć na tych polach umożliwia budowę ekosystemów informatycznych nowej generacji, w których urządzenia komunikują się ze sobą bez aktywnego udziału człowieka.
Odbierz pakiet bezpłatnych poradników i mikroszkoleń RODO
Przykładami najprostszych systemów IoT mogą być zestawy kamer internetowych, zdalnie otwierane zamki do drzwi bądź urządzenia pomiarowe, które komunikują się z urządzeniami sterującymi poprzez sieć Internet.
Złożone systemy IoT mogą służyć np. budowie systemów inteligentnego transportu bądź systemów optymalizacji zużycia energii elektrycznej. Przyszłość Internetu rzeczy nierozerwalnie wiąże się z rozwojem sztucznej inteligencji (ang. AI – Artificial Intelligence), której wykorzystanie pozwoli na szybszą analizę danych przesyłanych przez urządzenia elektroniczne, a także na bardziej skuteczne wykorzystanie wyników dokonanej analizy do celów wskazanych przez człowieka.
W raporcie przedstawiono konkretne innowacyjne projekty IoT, które są obecnie w przygotowaniu bądź zostały już wdrożone. Dla przykładu, w centrum handlowym we Wrocławiu planowany jest system parkowania, który poprzez odpowiednio rozmieszczone kamery, komunikujące się z innymi urządzeniami, potrafi samodzielnie rozpoznać tablice rejestracyjne samochodów. System automatycznie otworzy szlaban prowadzący do parkingu, a po zakończeniu postoju pobierze odpowiednią należność w formie bezgotówkowej. Połączona z systemem aplikacja mobilna na telefon będzie na bieżąco informować o naliczonej opłacie. Przykładem projektu IoT, który został już wdrożony, jest możliwość skorzystania z indywidualnej oferty ubezpieczenia OC/AC. W wycenie należnej składki uwzględnia się bezpieczeństwo stylu jazdy kierowcy dzięki analizie danych pochodzących z urządzeń pomiarowych, zainstalowanych w telefonie wykorzystywanym do nawigacji samochodowej.
Raport prognozuje, że do 2020 r. IoT połączy na świecie 28 mld urządzeń. W ciągu najbliższych lat ilość ruchu autonomicznego, a więc generowanego w sieci przez same urządzenia IoT, bez zaangażowania człowieka, przekroczy ilość ruchu generowanego przez ludzi. Cały czas przyspieszać będzie integracja IoT z urządzeniami powszechnie stosowanymi, takimi jak lampy uliczne, znaki drogowe, samochody lub ubrania.
Powyższe nie może umknąć uwadze zarówno administracji państwowej, jak i przedstawicielom biznesu. Wedle prognoz przedstawionych w raporcie 2020 r. będzie kulminacyjny dla adaptacji IoT w gospodarce. Oznacza to, że krajowi przedsiębiorcy mają ostatnią szansę na dołączenie do wyścigu technologicznego o najwyższą stawkę. Dla przykładu, autorzy raportu przewidują, że do 2021 r. ponad połowa podmiotów gospodarczych z krajów G20 zmodernizuje i otworzy na IoT swoje przemysłowe systemy kontroli produkcji.
Grupa Robocza ds. Internetu Rzeczy
Grupa Robocza, która przygotowała raport zaprezentowany przez Ministerstwo Cyfryzacji, została powołana w sierpniu 2018 r. W jej skład wchodzi 80 ekspertów, w tym są to zarówno reprezentanci przedsiębiorców inwestujących w produkty i usługi związane IoT, jak i przedstawiciele sektorów gospodarki, których dalszy rozwój jest uzależniony od wdrożenia systemów IoT. Swój wkład w raport włożyły także osoby reprezentujące branżowe izby gospodarcze, środowisko naukowe, związki i zrzeszenia pracodawców oraz organizacje społeczne.
Celem Grupy Roboczej była analiza potrzeb gospodarki w związku z zastosowaniem IoT, wskazanie głównych barier ograniczających rozwój IoT, a także sformułowanie rekomendacji niezbędnych dla prawidłowego rozwoju IoT w Polsce. W raporcie zidentyfikowano sektory, które będą w szczególnym stopniu uzależnione od systemów IoT. Autorzy raportu zaliczają do nich: rynek konsumencki, branżę logistyczną/transportową oraz przemysł.
Odrębne rozdziały raportu całkowicie poświęcono perspektywom rozwoju IoT w poszczególnych branżach gospodarki, m.in. w finansach i ubezpieczeniach, budowie inteligentnych domów, ochronie zdrowia, systemach inteligentnego opomiarowania, telekomunikacji, transporcie, rolnictwie oraz przemyśle (produkcji).
Bariery ograniczające rozwój IoT
Grupa Robocza zidentyfikowała podstawowe bariery rozwoju technologii IoT w Polsce, w tym bariery finansowe, prawne i organizacyjne. Analiza obejmowała zarówno płaszczyznę gospodarki jako całości, jak i przeszkody specyficzne dla poszczególnych branż.
Problemem dotykającym wszystkich przedsiębiorców są nieprecyzyjne bądź niedostosowane ramy prawne. W raporcie podniesiono, że zagadnienia dotyczące IoT zostały rozproszone w wielu aktach prawnych bez zachowania spójności (m.in. RODO, Prawo telekomunikacyjne, przepisy sektorowe dotyczące tajemnicy, ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa). Ponadto, zdaniem autorów raportu, obowiązujące przepisy prawne dotyczące gromadzenia, przechowywania, wykorzystywania danych oraz dzielenia się nimi ograniczają rozwój IoT w Polsce, w szczególności w związku z brakiem dostosowania obowiązujących uregulowań prawnych dotyczących własności intelektualnej do potrzeb wynikających ze specyfiki nowych technologii.
Kolejną wspólną barierą, dotykającą wszystkich branż polskiej gospodarki, jest niedostatek edukacji kierunkowej i specjalistycznej na uczelniach wyższych. Obecnie tylko pojedyncze uczelnie zorganizowały specjalistyczne kierunki nauczania związane z IoT. Zdaniem autorów raportu może to skutkować brakiem możliwości sprostania rosnącemu zapotrzebowaniu na wykwalifikowane kadry. Wskazują oni, że brak odpowiedniej liczby specjalistów na rynku, którzy posiadają stosowne kompetencje w kwestiach powiązanych z IoT, jak np. aspekty prawne czy ochrona prywatności, wymusza na przedsiębiorcach podejmowanie działań w warunkach wysokiego ryzyka biznesowego bądź powolne kształcenie kompetencji wewnątrz przedsiębiorstwa. W związku z tymi trudnościami wiele podmiotów gospodarczych porzuca innowacyjne projekty, skupiając się na swojej podstawowej działalności.
Do innych barier zaliczono m.in.:
- brak specyfikacji rozwiązań IoT dla instytucji publicznych, co utrudnia realizowanie zamówień publicznych dla sektora publicznego; wskazano także problematyczną konieczność zapewnienia w ofercie na zamówienie publiczne restrykcyjnych warunków gwarancji, które zwiększają koszty ewentualnych napraw i konserwacji, w szczególności w przypadku dużych odległości pomiędzy urządzeniami tworzącymi system IoT,
- brak krajowego schematu certyfikacji IoT,
- brak ewidencji prototypowych rozwiązań, co ogranicza wymianę wiedzy pomiędzy uczestnikami rynku,
- problemy z zagwarantowaniem interoperacyjności i otwartości systemów IoT.
Rekomendacje Grupy Roboczej ds. Internetu Rzeczy
W raporcie zaakcentowano, że kluczowe jest zbudowanie i upowszechnienie mechanizmu finansowania wdrożeń innowacji, w szczególności w średnich i rozwijających się przedsiębiorstwach, które byłyby zainteresowane pilotażem projektów IoT, a w przypadku powodzenia pilotażu – wdrożeniem nowej technologii w większej skali. z uwagi na ryzyko biznesowe wdrożenia rozwiązań IoT wśród rekomendacji uwzględniono konieczność powołania funduszu, mającego na celu zabezpieczenie płynności finansowej podmiotów, które produkują lub wdrażają innowacyjne urządzenia elektroniczne wykorzystywane w systemach IoT.
E-learning RODO to już standard!
Niezależnie od powyższych działań w swoich rekomendacjach Grupa Robocza wymienia konieczność aktywnego wsparcia przedsiębiorców, którzy dostarczają rozwiązania IoT, przez instytucje publiczne. Takie wsparcie obejmowałoby m.in.:
- skuteczną dyplomację technologiczną, realizowaną we współpracy ze środowiskiem biznesowym,
- promowanie współpracy dużych organizacji z podmiotami, które dopiero wchodzą na rynek innowacyjnych rozwiązań (start-upami),
- udział w tworzeniu sieci kooperacji polskich przedsiębiorców z globalnymi podmiotami inwestującymi w Polsce w ośrodki rozwoju własnych produktów i usług IoT.
Ostatni, siedemnasty rozdział raportu zawiera konkretne rekomendacje dotyczące postulowanych zmian prawnych oraz przygotowania praktycznych projektów badawczo-rozwojowych. Grupa Robocza wskazała na konieczność zaproszenia właściwych resortów administracji państwowej do podjęcia szczegółowej analizy postulowanych zmian prawnych, obejmujących m.in. Prawo telekomunikacyjne, Prawo zamówień publicznych, Prawo przedsiębiorców, a także przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.
Niektóre z propozycji będą wymagać zmiany obowiązujących regulacji prawnych, inne – mogą być zrealizowane po opracowaniu odpowiednich wytycznych lub rekomendacji (tzw. soft law), które zwiększą pewność obrotu uczestników rynku IoT, będącego nadal w początkowej fazie dynamicznego rozwoju.
Podsumowanie
Udostępniony raport należy ocenić jako pozytywny efekt kooperacji środowiska biznesowego z Ministerstwem Cyfryzacji. Opracowanie powinno zwrócić uwagę polskich przedsiębiorców na potencjał rozwoju Internetu rzeczy i nowe możliwości, jakie dają nowoczesne technologie. Dodatkowym walorem pracy Grupy Roboczej jest wskazanie głównych barier dla rozwoju IoT w Polsce, a także propozycji usunięcia stwierdzonych przeszkód. Dalsze działania podejmowane przez administrację publiczną we współpracy z przedstawicielami biznesu powinny być uważnie obserwowane przez wszystkich zainteresowanych przystąpieniem do wyścigu o zajęcie dogodnej pozycji na rynku nowej gałęzi gospodarki.