Nowelizacja przepisów prawa - telemarketing tylko za zgodą

Co zmieni wchodząca w życie 25 grudnia 2014 roku ustawa o prawach konsumenta w działaniach telemarketingowych? Otóż jeden z jej przepisów nowelizuje ustawę prawo telekomunikacyjne. W nowej odsłonie przepis ten będzie zabraniał wykonywania połączeń telefonicznych służących przedstawieniu oferty handlowej bez uprzedniej zgody rozmówcy! Od strony prawnej 25 grudnia br. wchodzi w życie ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Art. 48 ww. ustawy zmienia art. 172 ustawy prawo telekomunikacyjne przez dodanie trzech słów: telekomunikacyjnych urządzeń końcowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy prawo telekomunikacyjne, telekomunikacyjne urządzenie końcowe to urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci, czyli m.in. telefon. Warto zwrócić uwagę na użycie terminu abonent lub użytkownik końcowy. Takie sformułowanie oznacza, że niezależnie od tego czy rozmówcą jest osoba fizyczna, czy przedstawiciel osoby prawnej, zgoda nadal jest wymagana. Innymi słowy nie dokonano tu rozróżnienia, jakie ma miejsca np. w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 10), gdzie posłużono się terminem zgody odbiorcy będącego osobą fizyczną.

Konsekwencje

Jakie mogą być konsekwencje braku możliwej do udowodnienia zgody odbiorcy marketingu bezpośredniego? Zgodnie z treścią art. 209 ust. 1 pkt 25 ustawy prawo telekomunikacyjne:

Odbierz pakiet bezpłatnych poradników i mikroszkoleń RODO

Dołącz do grona czytelników naszego biuletynu, odbierz bezpłatny pakiet i trzymaj rękę na pulsie.
ODBIERZ PAKIET

Kto nie wypełnia obowiązków uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego, o których mowa w art. 161, art. 166, art. 169 i art. 172–174, podlega karze pieniężnej.

Zgodnie zaś z treścią art. 210 ust. 1 ustawy prawo telekomunikacyjne:

„Karę pieniężną, o której mowa w art. 209 ust. 1, nakłada Prezes UKE, w drodze decyzji, w wysokości do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. (…)”.

Jak dzwonić legalnie?

By uniknąć negatywnych konsekwencji wynikających z ww. przepisów prawa należy odebrać zgodę odbiorcy marketingu bezpośredniego. Niestety, w związku z użyciem terminu: uprzedniej zgody nie jest do końca pewne, kiedy aspekt uprzedniości ma nastąpić. Teoretycznie istnieje możliwość włączenia dodatkowej treści zgody w nagrywaną rozmowę, podobnie jak ma to miejsce w przypadku odbierania zgody na nagrywanie rozmowy. Jednak przez organ kontrolujący czyli Urząd Komunikacji Elektronicznej mogłoby to zostać odebrane jako próba obejścia przepisów prawa, czyli ich naruszenie. Zwróciliśmy się z tą wątpliwością do przedstawiciela departamentu prawnego UKE. Odpowiedź omawiamy w innym naszym artykule Prawo telekomunikacyjne – interpretacja UKE. W związku z powyższym, jedynym pewnym rozwiązaniem jest odbieranie zgody w innych, wciąż jeszcze dopuszczalnych sytuacjach kontaktowych z potencjalnym klientem. Innymi słowy należy zmodyfikować lub uzupełnić już istniejące klauzule zgody o dodatkową, wynikającą z ww. przepisów prawa:

Wyrażam zgodę na otrzymywanie telefonicznych połączeń przychodzących inicjowanych przez [tu nazwa podmiotu] w celach handlowych i marketingowych zgodnie z art. 172 ustawy prawo telekomunikacyjne.

Powyższa klauzula może być umieszczana przy każdej okazji kontaktu z klientem (by pozyskać jak najwięcej podstaw prawnych do kontaktu), czyli wysyłka informacji handlowych drogą elektroniczną, wysyłka sms-ów oraz wszelkie wersje papierowe umów jak również konkursy, eventy i inne okoliczności tradycyjnie służące gromadzeniu kontaktów handlowych (tzw. leadów).

Podsumowanie

Podsumowując, znowelizowane przepisy prawa w znacznym stopniu ograniczyły telemarketing. Już nie można powoływać się na „losowo wybrane numery telefonów” lub inne działania mające na celu kontakt telefoniczny w celach handlowych i marketingowych bez uprzedniej zgody osoby lub podmiotu.

Czytaj także:

-
4.56/5 (48) 1
Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia

„Nie potrzebujemy dokumentacji IT, wiemy jak mamy działać”

Jesteś tego pewien?

Zamów
audyt IT

Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>