Let the post office worry!

It happens very frequently that our letter or package does not make its way to the addressee and, what is even worse, we do not really know what has happened to it. Vague explanations offered by a courier do not give us hope that we will find the lost item and we can only have bitter satisfaction that they will have to explain themselves before the President of the Personal Data Protection Office (UODO) for a breach. But is the courier going to be the only one?

It is an undisputed matter that the situation described by us implies a breach. A lost letter or package contained personal data on the label (full name and address) and we also attempted to provide, for instance, an employee or client with documents, oftentimes very important ones, pertaining to them. Consequently, the availability of data has been breached (a data carrier, which oftentimes is the only copy, has been lost) and oftentimes its confidentiality as well (at the end of the day, we do not know whether any unauthorized persons have seen the content of the letter/package).

Therefore, a million-dollar question is as follows: who should report the breach to the President of the Personal Data Protection Office – a sender or Poczta Polska or a courier?

The answer of the President of UODO may be shocking: in the event that a postal/courier item is lost, it is the sender that is obligated to report a breach as the sender is the only person who knows what type of data is being transferred in the postal item, and thus can determine the risk to a natural person’s rights and freedoms posed by the loss of the postal item.

What does that mean? From your perspective, only one yet very crucial thing: report such situations to your data protection officer. Based on the information provided to you, they will decide whether lost documents are sufficiently important to the person it pertained to that the President of UODO and the intended addressee should have been informed of the event or nothing is happening and the fact should only be registered in the internal GDPR documentation.

We know that our message may not be satisfactory to you, which is why we have something to comfort you. In the event that only an acknowledgement of receipt is lost, a postal operator is an entity that is obligated to evaluate consequences of such an event.

Should you have questions related to the problem described by us, contact us as we are there for you.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>