Jak sprawdzić, czy moje dane nie zostały upublicznione?

W sytuacji, gdy dochodzi do naruszeń ochrony danych osobowych, może zdarzyć się, że to właśnie Twoje dane osobowe trafią do nieupoważnionych osób. Nie zawsze jednak administrator danych osobowych informuje o naruszeniu z udziałem naszych danych osobowych. W większości przypadków nie zdajemy sobie sprawy, że to właśnie nasze dane uległy tzw. wyciekowi danych.

Czym jest wyciek danych?

To sytuacja, w której dane użytkowników z różnych serwisów internetowych zostały upublicznione. Wycieki danych mogą obejmować upublicznienie np. naszych haseł i loginów, numeru PESEL, ale także innych danych osobowych. Dlatego istnieje ryzyko wykorzystania tych danych przez inne osoby, w nieznanych nam celach.

Jak można to zweryfikować?

Ministerstwo Cyfryzacji stworzyło stronę, za pomocą której możemy szybko sprawdzić bezpieczeństwo swoich danych. Przechodząc na stronę Bezpieczne dane i wybierając zakładkę „Sprawdź dane” w krótkim czasie dowiemy się, czy wyciek danych obejmował też nas.

Weryfikacja następuje po zalogowaniu się poprzez jeden z wybranych przez nas sposobów: logowanie przy użyciu profilu zaufanego, przez aplikację mObywatel, przy pomocy bankowości elektronicznej, e-Dowodu czy USE eID.

Po zalogowaniu możemy m.in. sprawdzić, czy nasz numer PESEL znalazł się w upublicznionej części wycieku z systemu laboratoriów diagnostycznych firmy ALAB  oraz podając login lub adres e-mail sprawdzić, czy te dane również nie zostały upublicznione przy okazji innych wycieków danych.

Dlaczego to jest ważne?

Świadomość, że nasze dane uległy wyciekowi, pozwoli nam podjąć kroki, by zapobiec negatywnym skutkom takiego naruszenia, jak np. zaciągnięcie pożyczki przez osobę trzecią. Po zweryfikowaniu, że nasze dane zostały naruszone, możemy skorzystać z usługi tzw. alertu w BIK – za pomocą wiadomości SMS dowiesz się, gdy ktoś złoży wniosek o kredyt wykorzystując Twoje dane.  Możemy też skorzystać z nowej możliwości i zastrzec numer PESEL, co pomoże zminimalizować ryzyka związane z nieuprawnionym wykorzystaniem naszych danych, np. w banku.

Link do strony: https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie

Co mogę jeszcze zrobić, aby zwiększyć bezpieczeństwo swoich danych?

  • Zweryfikuj bezpieczeństwo swojego komputera lub smartfona przy użyciu programu antywirusowego.
  • Zmień dotychczasowe hasła do logowania.
  • Nie używaj tego samego hasła na różnych platformach i serwisach.
  • Wprowadź dwuetapową weryfikację logowania w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram.
  • Sprawdź swoją skrzynkę mailową pod kątem informacji o przeprowadzonych próbach logowania na różne konta, np. w portalach społecznościowych.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>