Z opublikowanego raportu wynika ponadto, że Polacy, podobnie z resztą jak obywatele pozostałych europejskich krajów, chcieliby by ich dane były tak samo chronione, niezależnie od tego, w jakim kraju mieszkają i z jakiego kraju pochodzi firma czy instytucja, która te dane przetwarza (89% – UE, 88% – Polska). 51 procent Polaków wskazało jednak, że egzekwowanie przepisów o ochronie danych osobowych powinno się odbywać na szczeblu krajowym. Tylko 30 procent wskazało szczebel europejski.
Odbierz pakiet bezpłatnych poradników i mikroszkoleń RODO
Badanie dość wyraźnie pokazało stosunek Polaków i mieszkańców innych europejskich państw do ujawniania swoich danych osobowych. 66 procent Polaków uważa, że podanie danych jest nierozerwalnie połączone z uzyskaniem dostępu do niektórych produktów czy usług. Dla porównania, takie zdanie wyraziło 58 procent ogółu Europejczyków. 47 procent Polaków ma poczucie, że musi podawać swoje dane osobowe w internecie. Jednocześnie 59 procent z nas jest zdania, że coraz więcej danych musimy udostępniać na żądanie władz. W przypadku ogółu Europejczyków jest to odpowiednio 43 i 56 procent
Komisja Europejska sprawdziła również zaufanie swoich obywateli do poszczególnych instytucji, przetwarzających ich dane osobowe. Z badania wynika, że największym zaufaniem cieszy się pod tym kątem służba zdrowia (74% dla UE i 61% dla Polski). Następne w kolejności są instytucje takie jak urzędy skarbowe czy zakłady ubezpieczeń społecznych (66% dla UE i 60% dla Polski), banki i instytucje finansowe (56% dla UE i 58% dla Polski) oraz instytucje europejskie (51% dla UE i 55% dla Polski). Najmniejsze zaufanie mamy do firm internetowych, takich jak wyszukiwarki, portale społecznościowe, dostawcy poczty elektronicznej – nie ufa im aż 63% wszystkich obywateli Unii Europejskiej oraz 54% Polaków – oraz do operatorów telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz dostawców usług internetowych – brak zaufania zadeklarowało 62% obywateli UE i 56% Polaków.
Badanie Komisji Europejskiej miało na celu wsparcie prac nad reformą europejskich przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. ODO 24 zakończyło właśnie ogólnopolskie badanie, którego celem jest sprawdzenie świadomości społecznej zasad ochrony danych osobowych w życiu codziennym i zawodowym. Obecnie analizujemy wyniki ankiet. Szczegółowy raport z badania przedstawimy we wrześniu.
Wyniki Eurobarometru dla Polski:
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_431_fact_pl_pl.pdf (źródło powyższych wykresów).