Data protection for travellers

Business travel is an integral part of work in most companies. However, you should remember about information security not only when you are sent on a business trip - try to recall how many times you worked on a train or carried a briefcase with documents or storage media containing personal data.

Answering emails or reviewing documents when travelling is a big time saver, but also a great risk if you don't take proper care of information security.

Many seemingly typical and harmless situations can be a major temptation for those with unholy intentions. If you are working while traveling (for instance on a train, bus or plane), always keep in the back of your mind that:

  • leaving a laptop (even a locked one) unattended, such as on a train for a visit to a restaurant car or bathroom, is recklessness that may end in the loss of the equipment, and thus - the personal data on it,
  • having business-related conversations in the presence of by-travellers is like showing them a fair amount of trust that they will not use the information overheard to your or your organisation's detriment,
  • connecting to an unsecured public Wi-Fi network is an opportunity to a third party for an insight into the contents of your PC, disk resources and passwords,
  • an unprotected screen, at an inappropriate angle or unprotected with a special privacy filter, is like an invitation to take a peek at what you are currently working on,
  • leaving documents with personal data on them or unsecured (unencrypted) flash drives on a plane, bus or train in all likelihood results in the permanent loss of such data and the risk of unauthorised use.

Regardless of your destination and the transport means you choose, remember that GDPR applies not only at your employer's offices and workstation, but also wherever you are carrying personal data of customers, contractors or co-workers.

Any of the situations described above - if occurred - would most often be an event that may tantamount to a data breach, which you should immediately report to your supervisor or the data protection officer.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>