W przypadku, gdy wycieknie numer Twojego dowodu osobistego
(zgubisz dokument, zostanie skradziony albo dane wyciekną na skutek niewłaściwego ich zabezpieczenia przez podmioty, które zgodnie z prawem takie dane przetwarzają):
- wskutek kradzieży – należy zgłosić sprawę na Policję (https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/uniewaznienie-dowodu-na-policji-zmiany-w-przepisach);
- wskutek zgubienia – należy zgłosić utratę do najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej (jeśli jesteś za granicą) - można to zrobić również przez internet za pomocą profilu zaufanego;
- wskutek zarówno kradzieży, jak i zgubienia – niezależnie od powyższego zastrzeż dowód w banku (https://dokumentyzastrzezone.pl/zastrzeganie-dokumentow/).
Powstały również narzędzia stworzone przez podmioty prywatne, umożliwiające zastrzeżenie danych z dowodu, jak to przygotowane przez Biuro Informacji Kredytowej S.A. Warto skorzystać również z możliwości ustawienia komunikatów/alertów w razie próby zaciągnięcia zobowiązań z wykorzystaniem Twoich danych (np. alerty BIK).
W przypadku kradzieży/utraty/wycieku danych z karty płatniczej
(numer karty oraz kod CVV znajdujący się na odwrocie karty) – jeżeli nie masz 100% pewności, że karta została bezpowrotnie utracona, możesz na początek jedynie zmienić limit transakcyjny na karcie na 1 zł. Jeżeli masz pewność co do trwałej utraty karty – zastrzeż kartę, korzystając z bankowości elektronicznej lub dzwoniąc na infolinię swojego banku (jest to możliwe 24/7). Można też wykorzystać uniwersalny, międzybankowy System Zastrzegania Kart, dzwoniąc pod nr (+48) 828 828 828.
Jeśli z jakiegoś powodu masz obawy, że mogło wyciec Twoje hasło
wykorzystane do logowania na dowolnej stronie www, na https://haveibeenpwned.com/ możesz sprawdzić, czy miało to miejsce w przypadku konkretnego maila lub numeru telefonu, wykorzystywanych jako login. Zmień wówczas koniecznie to hasło w serwisie, w którym je wykorzystujesz.
Gdzie się zwrócić?
- Do administratora danych – z żądaniem informacji i wyjaśnień. Administrator musi Ci odpowiedzieć w ciągu 30 dni. Zachowaj korespondencję, może się przydać. Możesz również zwrócić się o rekompensatę.
- Do dostawcy wyszukiwarki, np. Google – jeżeli chcesz usunąć dane z wyników wyszukiwania. Formularz umożliwiający zgłoszenie takiego żądania jest tutaj.
- Do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych – masz prawo złożyć skargę do PUODO, nawet jeśli nie poniosłeś szkody. PUODO może ukarać administratora danych albo nakazać mu dokonanie określonych czynności.
- Na Policję, jeśli w Twojej ocenie określona osoba dopuściła się czynu karalnego, określonego w ustawie. Pamiętaj też, że w razie skazania danej osoby sąd karny może orzec obowiązek naprawienia wyrządzonej przez nią szkody.
- Do sądu cywilnego – w celu uzyskania odszkodowania za poniesioną szkodę materialną czy zadośćuczynienia za krzywdę (nawet za sam fakt, że Twoje dane uciekły i w związku z tym miałeś różne obawy). W Polsce pojawiło się już orzeczenie zasądzające zadośćuczynienie w wysokości 1,5 tys. zł. Pamiętaj jednak, że droga cywilna wiąże się z kosztami (opłata od pozwu, wynagrodzenie pełnomocnika).