Kiedy pliki cookie są technicznie niezbędne?
ODPOWIEDŹ
Ani dyrektywa 2002/58/WE, ani ustawa Prawo telekomunikacyjne nie zawierają szczegółowej listy tego, co rozumie się przez "technicznie niezbędne pliki cookie". Jednakże opinia 04/2012, Grupy Art. 29 w sprawie wyłączenia zapisywania plików cookie spod zasady pozyskiwania zgody (WP 194) zawiera kryteria oceny, czy pliki cookie określone w art. 5 ust. 3 dyrektywy 2002/58/WE są technicznie niezbędne.
Zdaniem austriackiego organu nadzorczego następujące funkcje są niezbędne z technicznego punktu widzenia (w związku z czym odpowiednie pliki cookie mogą być ustawiane bez zgody):
- niezbędne zarządzanie sesją (np. pliki cookie służące do zapisywania zawartości koszyka zakupów sklepie online lub pliki cookie służące do zapisywania statusu zalogowania);
- dane wprowadzone do formularza online, jeżeli do przesłania formularza konieczne jest wprowadzenie danych na wielu podstronach witryny;
- informacje o statusie zgody, chyba że w tym celu zostanie przypisany unikalny identyfikator online.
Z technicznego punktu widzenia nie stanowią niezbędnych (a więc wymagają zgody) takie pliki cookie, które śledzą zachowanie użytkowników na danej lub kilku stronach internetowych. Dotyczy to w szczególności wtyczek do serwisów społecznościowych lub sieci reklamowych, których wykorzystanie wiąże się z przekazaniem do podmiotów trzecich, danych osób odwiedzających stronę internetową.
„Niezbędności” nie należy interpretować tożsamo z "koniecznością ekonomiczną". Oznacza to, że marketingowe pliki cookie, które służą do wyświetlania spersonalizowanych reklam nie stają się technicznie niezbędne tylko dlatego, że wyświetlanie spersonalizowanych reklam jest konieczne do finansowania strony internetowej (zob. orzeczenie austriackiego Federalnego Sądu Administracyjnego GZ: W214 2223400.