Ochrona danych w podróży

Podróże służbowe to nieodłączny element pracy w większości firm. o bezpieczeństwo informacji powinieneś dbać jednak nie tylko wtedy, gdy zostaniesz wysłany w delegację służbową - przypomnij sobie, ile razy zdarzyło Ci się pracować w pociągu czy wieźć ze sobą teczkę z dokumentami lub nośnik pamięci zawierający dane osobowe.

Odpisywanie na e-maile czy analiza dokumentów w trakcie odbywanej podróży to duża oszczędność czasu, ale również duże ryzyko, jeśli nie dbamy odpowiednio o bezpieczeństwo informacji.

Wiele z pozoru typowych i niegroźnych sytuacji może stanowić dużą pokusę dla osób o niecnych zamiarach. Jeśli pracujesz w czasie podróży (np. w pociągu, autobusie lub samolocie), miej zawsze z tyłu głowy, że:

  • pozostawienie laptopa (nawet zablokowanego) bez nadzoru, np. w pociągu na czas wizyty w Warsie czy w łazience, to lekkomyślność, która może skończyć się utratą sprzętu, a tym samym – danych osobowych na nim się znajdujących,
  • odbywanie rozmów o tematyce służbowej w obecności osób postronnych to obdarzenie ich sporą dozą zaufania, że nie wykorzystają pozyskanych informacji na niekorzyść Twoją lub Twojej organizacji,
  • podłączanie się do niezabezpieczonej publicznej sieci Wi-Fi daje osobie trzeciej możliwość uzyskania wglądu w zawartość sprzętu komputerowego, zasobów dyskowych i haseł,
  • niezabezpieczony ekran, ustawiony pod nieodpowiednim kątem lub niezabezpieczony specjalnym filtrem prywatyzującym, stanowi wręcz zaproszenie do podejrzenia, nad czym aktualnie pracujesz,
  • pozostawienie dokumentów, na których widnieją dane osobowe, czy niezabezpieczonych (nieszyfrowanych) pendrive’ów w samolocie, busie lub pociągu według wszelkiego prawdopodobieństwa skutkuje trwałą utratą tych danych i ryzykiem ich nieuprawnionego wykorzystania.

Niezależnie od celu podróży i obranego środka transportu pamiętaj, że RODO obowiązuje nie tylko w siedzibie pracodawcy i przy stanowisku pracy, lecz także wszędzie, gdzie towarzyszą Ci dane osobowe klientów, kontrahentów czy współpracowników.

Wystąpienie jednej z wyżej opisanych sytuacji najczęściej będzie zdarzeniem mogącym stanowić naruszenie ochrony danych osobowych, które w trybie natychmiastowym powinieneś zgłosić swojemu przełożonemu lub inspektorowi ochrony danych.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>