Czysty pulpit i ekran – dlaczego to takie ważne?

Naszym pierwszym skojarzeniem, gdy słyszymy o obowiązkach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, jest ich ochrona przed osobami z zewnątrz (np. gdy zweryfikować tożsamość osoby, która domaga się dostępu do danych, albo tworzymy bezpieczne hasło do naszych kont). Często zapominamy, że zagrożenie może czyhać w naszym biurze, a nieodpowiednie zabezpieczenie naszego stanowiska pracy może nieść za sobą poważne konsekwencje. Aby im zapobiec, warto pamiętać o dwóch zasadach: czystego ekranu i czystego pulpitu.

Zgodnie z zasadą czystego ekranu każdorazowo przy opuszczaniu stanowiska pracy powinniśmy upewnić się, że pod naszą nieobecność nikt nie będzie miał dostępu do danych przechowywanych na naszym służbowych komputerze.

  • Po pierwsze, konieczne jest wyrobienie nawyku w postaci wylogowania się z systemu za każdym razem, gdy odchodzisz od komputera. Najszybciej ekran możesz zablokować dzięki naciśnięciu kombinacji klawiszy WINDOWS + L.
  • Po drugie, Twój komputer powinien mieć ustawiony wygaszacz ekran, włączający się automatycznie po określonym czasie bezczynności użytkownika i zabezpieczający monitor hasłem.

Zasada czystego pulpitu z kolei ma zapewnić przechowywanie danych na zasobach sieciowych (przykładowo w postaci One Drive’a czy serwera plików) zamiast na dysku lokalnym - czyli bezpośrednio na pulpicie. Korzyścią z przestrzegania tej zasady jest utrudnienie osobie postronnej wglądu w przechowywane przez nas na komputerze pliki i foldery. Na pulpicie powinny znajdować się jedynie ikony standardowego oprogramowania i aplikacji służbowych oraz skróty folderów (uważaj, jak nazwiesz taki folder – nie chcesz sugerować zbyt wiele, jeśli jego zawartość jest cenna).

Do czego może doprowadzić niestosowanie się do powyższych zasad?

Jeśli ziści się czarny scenariusz, osoba postronna o złych zamiarach może:

  • przejąć Twoje hasła dostępowe (do służbowej skrzynki, Facebooka itp.),
  • zrobić zdjęcie Twojego ekranu – wagę takiego zdarzenia oceń sam, w zależności od tego, na czym na co dzień pracujesz,
  • uzyskać dostęp do dokumentów, których poufność jesteś zobowiązany zachować.

Nie zapominaj, że wszelkie czynności wykonane na Twoim koncie dostępowym przez inną osobę, system zidentyfikuje jako czynności wykonane przez właściciela konta, czyli Ciebie.

Czytaj także:

Najczęstsze błędy przy zawieraniu umów powierzenia
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Potwierdź swój adres e-mail
Wejdź na swoją skrzynkę pocztową, otwórz wiadomość od ODO 24 i potwierdź adres e-mail, klikając w link.
Jeżeli nie znajdziesz naszej wiadomości - sprawdź w folderze SPAM. Aby w przyszłości to się nie powtórzyło oznacz wiadomość jako pożądaną (klikniknij prawym przyciskiem myszy i wybierz “Oznacz jako wiadomość pożądaną”).
Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników
i 4 szkoleń e-learningowych RODO
4x4 - Odbierz bezpłatny pakiet 4 poradników i 4 szkoleń RODO
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-812) przy ul. Kamionkowskiej 45. Twoje dane są przetwarzane w celu świadczenia usługi biuletyn informacyjny na zasadach określonych w Regulaminie ŚUDE. Więcej informacji na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci praw uzyskasz w Polityce prywatności.
Administratorem Twoich danych jest ODO 24 sp. z o. o. >>>